Berlingske Business

SAS fyldte færre sæder i april

ghgj
Foto:

Flere passagerer fløj med SAS i april. Men SAS havde sværere ved at fylde flyene, da påsken spillede et puds.

Det viste trafikstatistik fra flyselskabet fredag.

- Grundet påskens placering i 2018 sammenlignet med sidste år justerede SAS sit netværk og øgede kapaciteten på mere forretningsrettede ruter i april.

- Det medførte mere trafik på specielt korte ruter i Skandinavien, skriver SAS.

Antallet af passagerer, der fløj med SAS i april, steg da også med 4,7 procent til 2,5 millioner sammenlignet med året før.

Tallene viser dog også, at tilpasningen ikke har ramt rent plet. SAS øgede kapaciteten med 1,9 procent i april, men rejsemængden - målt på antallet af kilometer fløjet per fyldt sæde - faldt med 2,2 procent.

Det sendte den såkaldte "load factor" - andelen af fyldte sæder - ned med tre procentpoint til 72,7 procent i april.

"Load factoren" er afgørende for et flyselskabs rentabilitet, da omkostningerne ved et fyldt og et tomt sæde ikke er langt fra hinanden, mens forskellen i indtægten selvsagt er enorm.

- Den lavere "load factor" i april var drevet af placeringen af påsken. På den anden side var "load factoren" i marts og april samlet marginalt højere end sidste år, skriver SAS.

Påsken faldt i år både i marts og april, mens den sidste år kun lå i april. Påsken giver flyselskaber et boost, fordi mange vælger at rejse eller besøge familie.

I trafiktallene lader SAS også et ord falde om effekterne af verdens valutakurser.

Dollaren er styrket markant i år over for den svenske krone. I starten af året kunne en dollar købes for 7,84 svenske kroner, mens der nu skal 8,65 svenske kroner til.

Det mærker man hos SAS, der både køber brændstof i dollar og har købt en stor mængde nye fly.

- Det (dollarens styrkelse) vil have en markant effekt på provisionerne i dollar til leasede fly og motorer, hvilket vil ramme resultatet for andet kvartal med 200 millioner svenske kroner, skriver SAS.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen