Berlingske Business

SAS frygter tab af arbejdspladser efter Ryanairs indtog

PIX
ARKIVFOTO. Hård konkurrence fra blandt andre Ryanair kan føre til, at rammerne for SAS-medarbejderne ændrer sig. Foto:

SAS har ingen aktuelle planer om at forringe vilkårene for medarbejderne, men Ryanairs indtog i Danmark kan tvinge det skandinaviske selskab til det.

Det irske flyselskab Ryanairs indtog i Danmark kan komme til at koste arbejdspladser hos SAS.

Det forudser Lars Wigelstorp Andersen, Public Affairs-direktør i SAS, ifølge Avisen.dk. Ryanair vil fra marts åbne en række udenrigsruter med base i Københavns Lufthavn, men selskabet nægter at indgå overenskomster med danske fagforeninger.

Lavprisselskabet er kendt for at tilbyde lave månedslønninger og ingen løn under sygdom og ferie.

Pix-SAS

SAS afviser, at man vil følge i konkurrentens fodspor - i første omgang:

»Vores base, vores marked, vores personale og vores kunder er i Skandinavien. Og vi har ingen planer om at få billigere arbejdskraft fra eksempelvis Asien,« siger Lars Wigelstorp Andersen til Avisen.dk.

Men den hårde konkurrence fra blandt andre Ryanair kan føre til, at rammerne for SAS-medarbejderne ændrer sig:

»På et eller andet tidspunkt kan det være, at det ikke er tilstrækkeligt at arbejde under skandinaviske rammer. Men det er nu engang de rammer, vi har, og vi har ikke konkrete planer om noget andet,« siger Lars Wigelstorp Andersen.

sas

Han tilføjer, at danske arbejdspladser kan være truet, hvis ikke politikerne griber ind over for »de omsiggribende kreative forretningsmodeller i luftfartsbranchen, hvor eksempelvis Ryanair presser de ansattes løn, og et selskab som Norwegian hyrer asiatisk kabinepersonale på deres langruter«.

Politikerne skal ifølge SAS-direktøren sørge for, at der fortsat er basis for et »skandinavisk selskab med skandinavisk personale«.

»Sådan som markedet udvikler sig i dag, er det kun politisk, man kan tage fat om det,« siger Lars Wigelstorp Andersen til Avisen.dk.

Han siger, at SAS snart kommer med nogle forslag til, hvordan politikerne kan gøre det mere attraktivt at drive luftfart i Danmark.

Pix-SAS/Cimber

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen