Berlingske Business

SAS-frasalg går trægt

SAS
Det går trægt for SAS med at få solgt norske Widerøe. Foto:

To måneder efter, at redningsplanen for SAS blev vedtaget, er der fortsat ikke kommet gang i frasalget af aktiver, som var en vigtig forudsætning for planen.

Det går knap så godt med at få gang i redningsplanen for SAS. Første led i planen var nye aftaler med medarbejderne om lønnedgang og fleksibilitet, og den del kom i hus under de dramatiske forhandlinger i november.

Anden del af planen var, at der skulle sælges aktiver for 2,6 milliarder kroner, men salget er gået i stå. Her to måneder efter, at redningsplanen blev sat i værk, er der stadig intet sket. Derudover er der fortsat ingen ny aftale for det norske kabinepersonale. Det skriver den norske avis Aftenposten.

De store frasalg var en vigtig del af forudsætningen for, at bankerne sagde ja til planen for at få genoprettet SAS. Men køberen af ejendommen i lufthavnen i Oslo har trukket sig, og salget af det norske luftfartselskab Widerøe er hellere ikke kommet videre.

SAS havde håbet på, at Widerøe ville indbringe op mod 1,5 milliard kroner, men personer, som sidder tæt på salget, siger til Aftenposten, at prisen sandsynligvis bliver lavere end det.

Braathens-arvingen Per G. Braathen og en investorgruppe med Widerøe-pilot Ola Giæver i spidsen skulle fortsat være interesseret i at købe det norske regionalselskab, men forhandlingerne går dårligt.

”Processen har ingen fremdrift. Et salg kræver en villig sælger og en villig køber. Som SAS har optrådt indtil nu, virker det, som om selskabet ikke er interesseret i at sælge Widerøe,” siger Per G. Braathen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen