Berlingske Business

SAS flyver godt igennem svært kvartal

SAS
Foto:

Et underskud på 239 mio. SEK er til at leve med i SAS, når det er resultatet for det traditionelt svære og underskudsgivende første kvartal. Topchefen er også godt tilfreds.

At være aktionær i et luftfartsselskab er en turbulent affære, men i det mindste ved man nogenlunde, hvornår turbulensen kommer. For SAS er det i starten af året, og særligt første kvartal fra traditionelt været et hårdt kvartal for luftfartsselskabet, fordi der ganske enkelt er færre kunder i butikken. Første kvartal af regnskabsåret 2016/2017, der løber fra november til januar, er ingen undtagelse, og SAS har netop offentliggjort et underskud på 239 mio. SEK.

Det kan måske lyde som en bet, men det er noget bedre end de 556 mio. SEK, som SAS havde i underskud i samme periode sidste år. Topchef Rickard Gustafson er da også godt tilfreds.

»Forbedringen i indtjeningen viser, at vi vores langsigtede anstrengelser for at styrke vores tilbud og forbedre vores effektivitet i vores operationer leverer resultater. Dette giver energi til forsatte forandringer, som er vigtige forud for fremtidige investeringer i nye fly,« siger den svenske SAS-chef i kvartalsrapporten.

SAS har tidligere løftet sløret for, at man vil lægge en større ordre på nye fly, at man har valgt at få dem leveret fra Airbus, der allerede har solgt en stor pakke Airbus 320Neo til SAS. Rickard Gustafson løfter sløret for, at der formentlig bliver tale om 50 Airbus320Neo.

»(...) Det vil også føre til, at SAS for første gang i nye tider vil have en homogen flåde,« skriver Gustafson, der også varsler, at SAS vil have justeret i medarbejdernes overenskomster, når de skal forhandles igen. Det sker efter planen om cirka to år.

SAS fastholder sine forventninger til hele regnskabsåret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen