Berlingske Business

SAS: Flere underleverandører er ikke utænkeligt

20BUSLars-Sandahl-Soerensen.jpg
Lars Sandahl Sørensen, SAS, mener, det er en god måde for SAS at hyre en underleverandør, når et marked skal bygges op. Arkivfoto: Linda Kastrup

Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, interviewet i forbindelse med lanceringen af Boston-ruten.

Ruten til Boston skal flyves af PrivatAir. Er det en fast aftale, eller skal I selv overtage flyvningen på et tidspunkt?

»Vi har en aftale med dem et par år endnu, og vores intention er at fortsætte den. Det er et begrænset samarbejde, vi har brugt til at flyve Stavanger-Houston. Vi har rigtigt gode erfaringer med dem og kan derfor bruge dem til at bygge markedet i Boston op.«

Hvorfor det?

»Det tager tid at bygge markedet op, og derfor er det en god strategi for os at gøre det med dem som partner. De har en lidt mindre maskine, som vi kan bruge nu. Hvis det bliver en stor succes, så må vi se på, om vi selv skal sætte en større maskine ind på ruten.«

20BUS20150714-153750-3.jpg

Kan man forestille sig, at I skal bruge dem mere i fremtiden?

»Det er ikke utænkeligt. Vi har i forvejen omkring 20 procent af vores regionale jetproduktion, der i dag er lagt ud til wet-lease-operatører, som flyver for os. Det gør vi for at være fleksible, så vi kan reagere hurtigere, hvis det er nødvendigt.«

Er det en lettere måde at vokse på?

»Det er en mere effektiv måde at vokse på. Og på at kunne bevæge sig hurtigt. Hvis vi skal være i alle forretningsområder hele tiden, kræver det for mange ressourcer. Derfor er det bedre at købe det ind.«

Læs interview med Norwegians adm. direktør, Bjørn Kjos:

20BUSBjoern-Kjos#2.jpg

Kan det tænkes, at SAS i fremtiden bare er en paraplyorganisation, og at al flyvning udføres af underleverandører i jeres navn?

»Det ser jeg ikke lige for mig, men det er rigtigt at for at koncentrere sig om kerneforretningen, har vi valgt at outsource mange funktioner til leverandører. Vores kerneforretning er at flyve. Men vi er åbne for at tage underleverandører ind for at blive mere effektive.« mako

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen