Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

SAS er fløjet ud af overlevelseskampen og er klar til nye investeringer

SAS-STRIKE/
»SAS leverer det, de skal. Vi havde regnet med et resultat før skat og engangsposter på omkring en milliard svenske kroner, og det var det, de leverede. SAS har sparet mere på brændstof, end jeg havde regnet med. Til gengæld har omkostningerne ved personalestrejken, som SAS gør op til 140 millioner, været dyrere for selskabet, end jeg havde troet,« siger Jacob Pedersen. Foto:

Effektiviseringer og besparelser har givet SAS rum til at investere. Regnskabet for tredje kvartal viser dog, at konkurrencen i luftfartsindustrien fortsat er benhård.

I går fremlagde SAS regnskab for tredje kvartal. Regnskabet er det første, efter at selskabet for nyligt kunne fejre halvfjerdsårsfødselsdag, men trods den fremskridende alder, er SAS faktisk i fin form, hvis man tager den voldsomme konkurrencesituation med i ligningen.


I regnskabet kunne SAS blandt andet melde om en betydelig passagerfremgang på 226.000 i forhold til samme periode sidste år.


Samtidig steg omsætningen til 11.133 millioner svenske kroner i forhold til 10.973 millioner svenske kroner i samme periode sidste år. Indtjeningen steg beskedne fem millioner til 1.036 millioner svenske kroner, mens overskudsgraden forblev uændret på 10,4 procent.


»SAS leverer det, de skal. Vi havde regnet med et resultat før skat og engangsposter på omkring en milliard svenske kroner, og det var det, de leverede. SAS har sparet mere på brændstof, end jeg havde regnet med. Til gengæld har omkostningerne ved personalestrejken, som SAS gør op til 140 millioner, været dyrere for selskabet, end jeg havde troet,« siger Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef Sydbank og følger aktien tæt.

Billede


Også på børsen tog investorerne positivt imod regnskabet. Aktien startede med at stige to procent, men i løbet af dagen solgte investorerne ud, så aktien endte med et kurstab på to procent til kurs 14,60.

Ude af overlevelseskampen

Ifølge Jacob Pedersen er SAS i dag kommet til et punkt, hvor det ikke længere giver mening at tale om en overlevelseskamp.


Efter flere år med effektiviseringer, besparelser og dertilhørende kampe med medarbejderne, der arbejder på mere lukrative overenskomster end mange af SAS’ konkurrenter, står selskabet i dag stærkere end tidligere.


»SAS står trods alt finansielt stærkt i dag. Nettogælden er negativ, og man har ikke den her gældsbyrde, som man havde tidligere. Derfor er SAS på ingen måde i akutte problemer finansielt. Kampen for SAS handler om at skabe et fornuftigt indtjeningsniveau, der gør, at man kan investere i fremtiden,« siger Jacob Pedersen.

Billede


Den balancegang er man helt bevist om i SAS, forklarer selskabets danske koncern­direktør, Lars Sandahl Sørensen:

»Vi fortsætter med at køre aggressivt på med vores effektiviseringsprogrammer og de besparelser, vi har planlagt. Det gør vi for at kunne stå imod det prispres, der er i luftfarts­industrien, og for at kunne fortsætte med at investere,« siger Lars Sandahl Sørensen.


En af de nye investeringer blev præsenteret i går, hvor SAS offentliggjorde, at selskabet vil bruge en halv milliard svenske kroner på at få Europas hurtigste WiFi samt opgradere kabinerne på kort- og mellemdistanceflåden.


Investeringerne skal understøtte SAS’ strategi, der handler om at henvende sig til højfrekvensrejsende, professionelle europæere, der er klar til at betale en merpris for kvalitet.


»Selvforståelsen internt er, at konkurrencen er ekstrem. Vi skal kæmpe virkelig hårdt, men vi er også et innovativt selskab, som i 70 år har haft en tradition for at være på forkant, og hvis der er noget selskab, der har vist forandringshastighed igennem mange år, så er det i hvert fald SAS,« siger Lars Sandahl Sørensen.

SAS-top forbereder sig på endnu lavere billetpriser


Formår det gamle, skandinaviske flyselskab at holde omkostningerne nede, har det en chance for at blive ved med at tjene penge, vurderer Jacob Pedersen:


»Man har skabt en fornuftig struktur, og så har man altså stadig et produkt med flyvninger ind og ud af det nordiske område, som der er efterspørgsel efter, og som kunderne ikke kan finde andre steder,«
siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen