Berlingske Business

SAS: Det er svært at drive luftfart i dag

SAS SAS SAS leverer igen overskud
Flyselskabet er især udfordret af andre selskaber, der kommer ind på markedet med nye forretningsmodeller og nye værdier. Foto:

Der var fødselsdagssang og flag i gate 3b i Københavns Lufthavn lørdag, da SAS fejrede sin 70-års fødselsdag. Men på trods af de festlige omstændigheder, lagde SAS' koncerndriftsdirektør, Lars Sandahl Sørensen, ikke skjul på, at der hører udfordringer med til at drive luftfart i dag.

»Finansielt er vi enormt udfordret af hård konkurrence hele tiden, og det er svært at drive luftfart i dag, i den konkurrencesituation der er. Men vi gør det efter allerbedste evne,« siger Lars Sandahl Sørensen til Ritzau Finans.

Flyselskabet er især udfordret af andre selskaber, der kommer ind på markedet med nye forretningsmodeller og nye værdier.

»Der kommer nye selskaber ind med nye forretningsmodeller, der ikke alene er i markedet for at tjene penge. De har også andre formål, blandt andet at skabe trafik til et land eller til en by.«

»Og det gør, at vi engang imellem er oppe imod nogle konkurrenter, der har nogle andre værdier end vores, og som har et andet fokus end en bundlinje. Og det er selvfølgelig vanskeligt at konkurrere mod dem,« uddyber koncerndriftsdirektøren.

Billede

SAS SKAL FORTSÆTTE SOM SELVSTÆNDIGT SELSKAB

Men ifølge Lars Sandahl Sørensen skal SAS på trods af konkurrencen fortsætte som et selvstændigt selskab.

»Det er jeg fuldstændig fokuseret på - at vi kan og skal, fordi vi har en enorm vigtig rolle. Og alle, der arbejder i selskabet, vil til en hver tid sige, at de står op for at kæmpe for, at SAS har en stærk position også i fremtiden,« forklarer han.

LUFTFARTSBRANCHEN VIL UDVIKLE SIG PÅ SIGT

Koncerndriftsdirektøren er også overbevist om, at luftfartsbranchen vil udvikle sig på sigt, fordi der er vækst især i fritidsrejsende, som vil give flyselskaberne nogle muligheder.

»Verden er blevet mindre, og man rejser simpelthen mere i sin hverdag. Det giver os nogle muligheder, men det giver også vores konkurrenter nogle muligheder.«

»Så luftfartsbranchen vil udvikle sig stærkt på sigt, er jeg sikker på, og der vil også være en stærkere grad af konsolidering i markederne, som gør, at det generelt er mere lønsomt at drive luftfart, end det er i nogle dele af Europa i dag,« tilføjer han.

SAS Stor SAS-strejke rammer 4000 passagerer

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen