Berlingske Business
08:18Grønt Europa i vente

SAS-chef: Vi er i en mere sikker situation

SWEDEN ECONOMY SAS ANNUAL REPORT 2013
SAS-topchef Rickard Gustafson føler sig mere sikker, men kan endnu læne sig helt tilbage i stolen. Foto:

De mange år med store underskud er afløst af bedre tider i SAS, men usikkerheden er stor og det skandinaviske flyselskab har masser af udfordringer, siger topchefen.

Usikkerheden om fremtiden for det skandinaviske luftfartsselskab SAS er mindre. Det mener topchef Rickard Gustafson efter et år, der gav bedre tal til det igennem mange år plagede flyselskab.

»Vi er absolut i en mere sikker situation end for et år siden. Vi glæder os over den udvikling, som vi har været igennem, men vi kan ikke slappe af med vores omkostninger. Vi skal forsætte med det arbejde, fordi vores konkurrenter står ikke stille, og vi er i en hård global konkurrence,« siger Gustafson.

sas

SAS har i det forløbne år nydt godt af den lavere oliepris, og så er de store sparetiltag for alvor slået igennem. Derfor er selskabet kommet ud af året med et plus på næsten en mia. svenske kr. efter i fjor at have tabt mere end 700 mio. kr.

Der er dog to ting, som fortsat bekymrer Gustafson. Det ene er, at det, som det koster at flyve en passager, den såkaldte enhedsomkostning, stiger. Og så advarer topchefen mod betydeligt hårdere konkurrence i 2016. Det betyder, at prisen for at flyve i vil falde i det kommende år.

»Når vi går ind i 2016, kan vi se, at der kommer en kapacitetsvækst i markedet på 7-9 pct., og det kommer til at påvirke priserne,« siger Gustafson.

Hvor godt står SAS rustet til den konkurrence?

»Vi tror på, at vi kan tilbyde et rigtig godt produkt til kunderne, og når vi måler på det, kan vi se, at kunderne er vældig glade for det, vi gør. Kan vi fortsætte med at møde kundernes behov, så kan vi klare os i konkurrencen,« siger SAS-chefen.

sas

SAS' satsning på kernekunderne har i år båret frugt. Antallet af EuroBonus-medlemmer er vokset med 14 pct. til 4,2 millioner, og de bidrager nu med næsten halvdelen af luftfartsselskabets omsætning.

Omsætningen er i året steget med godt halvanden milliard svenske kr. til 39,7 milliarder svenske kr. Til sammenligning dykkede omsætningen året før med mere end fire milliarder kr.

SAS leverer igen overskud

SAS har kæmpet med at få nok ud af de store fald i olieprisen. En række gamle såkaldte hedging-aftaler og en høj dollarkurs har virket imod udviklingen. Men særligt i de seneste kvartal er effekten begyndt at komme.

»Olieprisen er faldet, og dollaren er blevet dyrere, og de to ting modvirker hinanden. I fjerde kvartal har vi fået et reelt positivt bidrag fra olieprisen, og vi regner med, at i 2016 vil vi have lavere omkostninger til flybrændstof end i 2015. Men samtidig regner vi også med lavere billetpriser,« siger Gustafson.

Markedssituationen er så usikker, at SAS ikke kommer med et præcist bud på indtjeningen i den kommende regnskabsperiode, men forventer dog et positivt resultat.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen