Berlingske Business

SAS-chef raser over discountselskabers skattefiduser

pix
SAS' svenske topchef Rickard Gustafson er godt og grundigt træt af discountselskabernes ansættelsesformer. Foto:

Kabinepersonale bosat i Sverige, ansat i tyske mandskabsbureauer og med base i Sydspanien, der flyver for flyselskaber indregistreret i Irland, er for meget for Rickard Gustafsson. SAS-topchefen kræver, at myndighederne sikrer ens konkurrencevilkår.

Weekendens strejke blandt det danske kabinepersonale resulterede i 334 aflysninger og en regning til SAS på 53 millioner kroner. Men manøvren med at rykke den regionale flytrafik og 147 kabineansatte over i Cimber var nødvendig, slår SAS' administrerende direktør Rickard Gustafsson fast.

SAS er nemlig sammen med resten af den europæiske luftfartsbranchen under pres fra discountselskaber, der øger kapaciteten og ansætter personale på kreative modeller. Det betyder, de kan presse priserne yderligere ned, men SAS-topchefen tvivler på ansættelsesmodellernes lødighed og vil have myndighedderne til at sikre ensartede vilkår.

Kabinepersonalet i SAS har nedlagt arbejdet

»Problemet er ikke mandskabsbureauerne, men måden hvor nogle selskaber bruger en kompleks struktur til at undgå at betale skat og sociale ydelser. Det skaber en ulige konkurrencesituation, som vi ikke vil acceptere,« siger Rickard Gustafsson.

»Nogle selskaber har ansatte, der bor i Sverige, men har base i Sydspanien, og arbejder i et mandskabsbureau i Tyskland, som videreformidler kabinepersonalet til et flyselskab i Irland. Men den type setup, er det helt uigennemskueligt, om der bliver betalt korrekt skat og sociale ydelser. Det er helt essentielt for europæisk luftfart, at der fra myndighedernes side kommer rene linjer og regulering, der kan klarklægge hvad der er ok og hvad der ikke er,« fortsætter han.

pix

De gamle selskaber har været igennem første runde med discountselskaberne siden begyndelsen af 2000'erne. Her var det primært en mindre kompleks organisation, der gjorde discountselskaberne i stand til at underbyde de store. Det tvang de gamle netværksselskaber til store spareprogrammer.

Nu er anden runde i gang, og denne gang er det blandt andet de kreative ansættelsesformer hos discountsselskaberne, der tvinger de store selskaber til at finde nye besparelser eller initiativer, der kan reducere omkostningerne.

Her spiller ansættelserne en stor rolle, og det var netop derfor, SAS flyttede 147 kabineansatte fra SAS til datterselskabet Cimber, som skal håndtere SAS regionale flyvninger fremover. Det var kabinepersonalet mildest talt ikke glade for, hvilket resulterede i en overenskomststridig strejke, 334 aflysninger og en regning til SAS på 53 mio. kroner.

til bm f business SAS flyvemaskine

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen