Berlingske Business
08:18Grønt Europa i vente

SAS-chef: Hullet er blevet større

SAS-chef: Hullet er blevet større - 1
SAS' koncernchef Mats Jansson (th.) og vicekoncernchef John Dueholm. Foto:

Selvom SAS er blandt de mest punktlige selskaber og ligger højt i kundetilfredshedsundersøgelser har det skandinaviske selskab svært ved at følge med andre selskaber på grund af højt omkostningsniveau.

Stockholm: Først var det fire mia. svenske kroner, der skulle spares med den store Core SAS-plan. Senere blev det forhøjet med 500 mio. ekstra. I dag kunne SAS så præsentere endnu en sparerunde, hvor yderligere to mia. svenske kroner skal barberes af det vingeskudte selskabs omkostninger.

»Det, vi sagde i forbindelse med Core SAS, var, at med den spareplan, der lå i Core SAS, manglede vi stadigvæk at lukke et hul på en mia. for at være fuldt konkurrencedygtige. Det, vi så kan se fra februar, er, at hullet er blevet endnu større. Det er et godt eksempel på at selvom man er god kommercielt, duer det ikke, hvis man ikke dygtig konkurrencemæssigt,« siger vicekoncernchef, John Duelund, til business.dk.

Det er især Norwegian, der har udfordret SAS på deres hjemmebane i Norden. En udfordring, der blandt andet er med til de nye besparelser. Men når sparerunderne er gennemført, skulle det gerne gå fremad, vurderer John Duelund:

»Core SAS og de nye besparelser på to mia. ekstra skal ikke bare være påbegyndt, men fuldt implementeret. Den dag får vi selvfølgelig et andet omkostningsniveau, og så er vi konkurrencedygtige i den her sammenhæng. Og dermed kan vi selvfølgelig flyve frekvenser og flere destinationer lønsomt.«



Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen