Berlingske Business
15:35Dow Jones fortsætter rekordridt i USA

SAS Cargo vil tilbyde dør-til-dør transport

Samarbejdet mellem luftfragt-selskaber handler ikke mindst om et signal til kunderne om one-stop-shopping. I dag er lagerstyring ændret

til logistikstyring. Godset skal komme frem "just-in-time" - og det skal der leves



op til.



- Hvor vi før

arbejdede efter princippet transport fra lufthavn til lufthavn, må vi på sigt kunne tilbyde dør til dør

transporter og i så fald i samarbejde med vores agenter.



Det siger direktør for alliancer og partnerskaber i SAS

Cargo, Robert Skoog til ErhvervsBladet.



- I SAS holder vi fast med Priority. Det er et godt indarbejdet navn hos vores kunder

i Skandinavien.



Kimen til WOW samarbejdet blev lagt i 1996 - efter at SAS og Lufthansa ved præsentationen af Star Alliance

i 1995 havde løftet sløret for at man også havde tanker på fragtsiden.



- Fragt har ikke meget at gøre

med passagertransport. Vi arbejder med JAL, mens Star Alliance arbejder med All Nippon Airways - og Lufthansa har f.eks. nedlagt passagerruter

- men fortsætter med deres fragtfly med god fortjeneste på mange destinationer i Verden. Fragt har sin egen virksomhedslogik,

siger Robert Skoog.

Godt samarbejde

WOW samarbejdet skulle egentlig have været søsat i oktober 2001 - men p.g.a.

terroraktionerne i USA klappede man hesten og ventede et halvt år. WOW er blevet et godt samarbejde - ikke mindst indenfor IT

udvikling med f.eks. booking, elektroniske breve, track and trace m.m. WOW samarbejdet er for nylig blevet udvidet, så det ud

over SAS Cargo, Lufthansa Cargo og Singapore Airlines Cargo også omfatter Japan Airlines Cargo.



- JAL kommer endeligt med

i samarbejdet næste sommer, når de har tilpasset deres systemer til resten af WOW deltagerne - bl.a. deres hurtige service kaldet

J-Speed, hvor vi siger Priority, Lufthansa Cargo TD Flash og Singapore Airlines Cargo kalder deres for Swiftrider.

GSA-samarbejde

Det

er ikke alle steder, man har kontorer og medarbejdere. Så bruger man i vid udstrækning GSA-samarbejde (General Sales Agents)

-det gælder f.eks. Madrid og Prag i Europa og Atlanta og Miami i USA.



Nye amerikanske regler om transport af bl.a. farligt

gods med fly, har efter 11. september skabt problemer for luftfartsselskaberne.



Derfor kræver myndighederne i USA i langt

højere grad anvendelse af rene fragtfly til disse fragtopgaver.



- Det er faktisk et stort problem - især når

luftfragten ud af USA østpå mod Europa er gået kraftigt tilbage. Der er sket en markant skærpelse af sikkerhedskravene

i forhold til tiden før 11. september, siger Robert Skoog.

Stor nedgang

SAS Cargo havde før 11. september

en belægning i lastrummet under passagerfly mod USA på omkring 60 pct. Nu er den på vej op igen, men ligger nede

omkring 40 pct. i gennemsnit. Problemerne med konkursfaren for Amerikas største flyselskab United generer måske SAS -

men ikke mere end problemerne kan løses.



- Vi er i alliance med United på passagersiden, men arbejder også

med f.eks. Continental med fragt ind til vores fly fra andre dele af USA. Iøvrigt har vores partner i WOW-fragt-samarbejde,

Lufthansa Cargo, et godt netværk i USA.



Og SAS Cargo har faktisk ikke travlt, når det gælder USA. Situationen

er endnu ikke normal - eneste nye er at SAS Airline genåbner Oslo-New York - så p.t. er det i Fjernøsten, at Robert

Skoog ser den største fremgang fremover.



Det gælder bl.a. Kina, som efter landets medlemskab af WTO tegner godt

- landets eksamen bliver OL i 2008.

Japan i minus

- Japan er normalt et vækstmarked, men p.t. ser økonomien

elendig ud. Landet skal have styr på deres banksituation først, siger Robert Skoog.



Udover Fjernøsten/Kina

forventer han også at Europa får det bedre. Den seneste nedgangsperiode ramte ikke som normalt en del af verdensmarkedet

- men alt kollapsede).



SAS Cargo har i dag en MD11F fragter mellem Göteborg og Hong Kong - leaset ganske vist af Lufthansa

Cargo, men opereret af SAS Cargo - og en tilsvarende MD11F, der flyver mellem Göteborg og Osaka i Japan.



Göteborg har

en meget central placering på landkortet for Skandinavien - og tillige er Landvetter en lufthavn, der ikke er for trafikeret.

Fragtfly har gode forhold på Landvetter - hvor det er mere besværligt på Arlanda i Stockholm og Kastrup i København.











Russisk

ejede fragtfly

- Vi har faktisk to fragtfly mere - russiske Antonov 26B, som vi deler med DHL. De flyver på Vilnius og Riga fem

gange om ugen fra København - hver gang med tre tons gods. De er altid fyldt ud af København - men aldrig tilbage. Ellers

ville vi have haft større fly til opgaven. Men med området i udvikling og på vej til EU - så bliver vi der

for at være dækket ind i fremtiden.



Udviklingen i Europa med mere og mere åbne grænser, har også

påvirket markedsudviklingen indenfor landtransport. Således mærker luftfragtbranchen hård konkurrence i Europa

fra lastbilerne, da de på nogle distancer kan klare transporten fra A til B næsten lige så hurtigt som fly.



Men

SAS har et godt samarbejde med vognmænd på trucking-siden (red: bl.a. Kim Johansen, Brøndby), hvor man med lastbiler

får kørt fragtpaletter til f.eks. Frankfurt og tilbage. Bilerne dækker det meste af Skandinavien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen