Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

SAS-boss: Terrorfrygt og brexit presser flybranchen

Billede
Flere flyselskaber har i sommerens løb fortalt om en branche under pres på grund af blandt andet frygten for terror samt politisk usikkerhed som følge af brexit-afstemningen i Storbritannien. (Arkivfoto) Foto:

Selv om SAS havde plus på bundlinjen i tredje kvartal, så er der fortsat masser af udfordringer for det skandinaviske flyselskab.

Flere flyselskaber har i sommerens løb fortalt om en branche under pres på grund af blandt andet frygten for terror samt politisk usikkerhed som følge af brexit-afstemningen i Storbritannien.

Det trykker den såkaldte yield, der dækker over indtjeningen per fløjet passagerkilometer, fortæller selskabets topchef Rickard Gustafson.

- Vi har gennem længere tid oplevet et ganske svært yield-miljø, hvor en række selskaber har tilføjet en masse kapacitet til markedet, hvilket presser yielden ned. De frygtelige terrorhændelser og brexit-afstemningen denne sommer har givet mere usikkerhed, og i forsøget på at generere og stimulere efterspørgsel er der skabt yderligere pres på yields, siger han til Ritzau Finans.

Billede

SAS meldte i juli om en valutajusteret yield, der faldt med 1 pct., og i de seneste trafiktal for august, der blev offentliggjort i forbindelse med regnskabet torsdag, droppede yielden med 7 pct.

I løbet af sommeren nedjusterede tyske Lufthansa sin forventninger som følge af et lavere antal bookinger. Det tyske selskab henviste netop til blandt andet frygten for terrorangreb samt politisk og økonomisk usikkerhed. SAS holder dog ved regnskabet fast i sine forventninger om et positivt resultat før skat og i 2015/16.

- Det er forfærdelige hændelser, vi har set, men vi er mindre udsatte i vores netværk. Også over for turbulensen i Tyrkiet. Vi har en mindre forretning i Tyrkiet end andre selskaber som eksempelvis Lufthansa, fortæller Rickard Gustafson.

SAS-top forbereder sig på endnu lavere billetpriser

PRES VIL FORTSÆTTE

Det er endnu for tidligt at afgøre, hvordan det kommende britiske farvel til EU vil påvirke SAS. Indtil videre har effekterne omhandlet valuta og særligt den styrkede dollar over for den svenske krone, der fulgte i kølvandet på afstemningen 23. juni.

- Jeg forventer, at yield-presset vil fortsætte. Derfor ved vi, at vi har mere arbejde at gøre for at skabe en langsigtet, levedygtig virksomhed, der er konkurrencedygtig i det miljø, fortsætter han.

Rickard Gustafson er dog fortrøstningsfuld med hensyn til, at SAS er på rette vej. Han bider også mærke i, at kvartalet er drevet frem af passagerer, der vælger SAS, mens også en positiv effekt af lave brændstofpriser sikrer fremgangen.

Norwegian - 20160906133306463_

Topchefen henviser til, at 226.000 flere passager er fløjet med SAS i kvartalet, der sluttede med udgangen af juli, i forhold til samme kvartal for et år siden, og at toplinjen er løftet. Omsætningen var 11.133 mio. svenske kr. mod 10.973 mio. svenske kr. for et år siden.

- Det er rigtigt, at prisen på brændstof brutto har en positiv indflydelse på vores tal med omkring 600 mio. svenske kr., men netto er tallet meget lavere, fordi dollar er blevet væsentligt styrket over for den svenske krone særligt efter brexit-afstemningen, siger han.

- Netto har brændstof en begrænset positiv effekt i kvartalet, der særligt er drevet af kunderespons, og det er vi ganske tilfredse med, lyder det fra den administrerende direktør.

SWEDEN-STRIKE-PILOT-SAS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen