Berlingske Business

SAS bløder op efter bonuskritik

SAS
ARKIVFOTO. SAS overvejer nu en gunstigere pointfordeling til danske bonuskunder. Foto:

Chefen for Eurobonus-programmet indrømmer forskelsbehandling af skandinaviske bonuskunder og overvejer ny pointfordeling i fremtiden.

Chefen for SAS' bonusklub Eurobonus, Nils Lindhe, overvejer ny pointfordeling i fremtiden efter kritik af SAS' nye Travelcash-debitkort.

sas

Eurobonusmedlemmer kan sætte op til 12 forskellige valutaer ind på kortet og bruge dem i stedet for kontanter i udlandet og optjene bonuspoint via køb med kortet.

Men danske medlemmer optjener 20 pct. færre point end norske og svenske medlemmer, når man justerer for valutaforskellen mellem de tre forskelllige skandinaiske kroner.

q

»Jeg kan godt forstå kritikken, og det er noget, vi vil overveje at gøre anderledes i fremtiden. Eurobonuspointene kan ikke have en forskellig værdi fra land til land, og som det er nu, kan vi ikke justere løbende for valutaudsving. Derfor bliver antallet af point per køb fastsat og ændrer sig ikke, selvom kursen rykker sig,« siger Nils Lindhe.

Men den danske krone har jo, bortset fra enkelte udsving, været ca. 20 procent mere værd end den svenske siden 2000. Kunne man ikke bare give danskerne eksempelvis 10 point per 80 danske kroner, man køber for?

»Det er der i princippet ikke noget i vejen for. Men de point man får, bliver ikke fastsat af os, men af udstederen af kortet. Men det er klart noget, vi vil have i tankerne fremover.«

TIL BT - SAS - BONUSKORT 2

Eftersom kortet er gratis at få for medlemmer af Eurobonus, frygtede Flemming Poulsen, redaktøren for Bonusfeber.dk, en hjemmeside hvor forretningsrejsende udveksler tips om pointhøst, at indtjeningen for SAS og kortudstederen må ligge på valutakursen, men det afviser Nils Lindhe.

»Folk vil opdage, at vi har en særdeles konkurrencedygtig valutakurs. Det smarte er, at man ved, hvad man har givet for eksempelvis sine dollar, så man får ikke pludselig en grim overraskelse, når man kommer hjem og kursen er en anden. Det er også værd at bemærke, at fordi det er et debitkort, så er der ikke gebyr, når man handler med det,« siger han.

SAS flyver igen med massivt underskud Efter lange forhandlinger

Kortet er primært målrettet fritidsrejsende, og Eurobonus-chefen henviser til Australien, hvor et tilsvarende kort fra flyselskabet Quantas har stor succes.

»Det skal gøre rejsen lettere for brugerne. Man kan slippe for at hæve så mange kontanter undervejs, overføre penge til ens børn på sprogrejse og fordi der er NFC-teknologi i kortet, kan man købe trådløst, så længe beløbet er under 200 kroner. I Londons metro kan man bruge det i stedet for at købe billetter,« siger han.

I fremtiden kan et tilsvarende samarbejde med det danske Rejsekort muligvis komme på tale, fortæller Nils Lindhe. Indtil videre er der ingen planer om det, men teknisk er der intet i vejen for det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen