Berlingske Business

”SAS bliver købt, når prisen er som et Hubba Bubba”

”SAS bliver købt, når prisen er som et Hubba Bubba” - 1
Lavprisflyselskabet Ryanair bebuder en storstilet ekspansion i Norden, hvor mulighederne er mange, og den tidligere gigant i regionen, SAS, ligger underdrejet. Og i forbindelse med SAS’ krise kommer tyggegummiet Hubba Bubba i spil. Foto:

Lavprisflyselskabet Ryanair vil ekspandere kraftigt i Norden, for der bliver snart en konkurrent mindre i form af SAS. Det spår Ryanairs nye nordiske chef, der regner med at SAS går konkurs eller bliver solgt meget billigt.

Det lyserøde tyggegummimærke Hubba Bubba er pludselig blevet blandet ind i den nordiske luftfartskrig.

Lavprisflyselskabet Ryanair bebuder en storstilet ekspansion i Norden, hvor mulighederne er mange, og den tidligere gigant i regionen, SAS, ligger underdrejet. Og det er netop i forbindelse med SAS’ krise, at 80’er tyggegummiet kommer ind i billet.

Hvor Ryanair ifølge den nyudnævnte nordiske markedschef Erik Elmsäter er klar til at vokse sig større, ser det nemlig sort ud for SAS.

”SAS kommer aldrig til at vokse i sin nuværende form. Det går bare ikke. Det går ikke at tage tre gange så meget betalt for en flybillet, skære 20 gange så meget af bagagen væk og indstille dobbelt så mange afgange som Ryanair,” siger Elmsäter til nyhedsbureauet Direkt.se.

Konkurs eller købt
Derfor opstiller han følgende fremtidsscenarie for den store, nordiske konkurrent.

”SAS kommer enten til at gå konkurs med sine spareplaner eller også bliver de opkøbt af Lufthansa. Men hvis SAS bliver opkøbt bliver det åbenbart først, når Lufthansa kan få SAS-aktierne til samme pris som et Hubba Bubba.”

Lige så hård hans dom er over SAS, lige så positivt er Elmsäters syn på Ryanairs egne muligheder på det nordiske marked, hvor man forventer at ekspandere.

”Vi har kun set toppen. Der findes så meget potentiale i Skandinavien og i allerhøjeste grad i Sverige. At fordoble passagertallet bliver ikke noget problem og man kan sikkert gøre mere end som så,” siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen