Berlingske Business

Santa Fe-CEO: Vi indretter os på lavere aktivitet hos bestående kunder

431242134fdsf341243fdsaf4312
Santa Fe CEO Martin Thaysen. Foto:

Santa Fe Group har droslet forventningerne ned til efterspørgslen hos selskabets bestående kunder, efter at tredje kvartal ikke bød på den aktivitet, som kunderne på forhånd havde indikeret.

- Vi er blevet lidt mere forsigtige. Deres udmeldinger er stadigvæk, at aktivitetsniveauet kommer tilbage igen, men efter de sidste udmeldinger og det efterfølgende aktivitetsniveau, så er det ikke det, vi baserer vores fremtid på.

- Vi omstiller os lidt til, at vi nu nok er på et lavere aktivitetsniveau for vores eksisterende kunder, og så må vi simpelthen ud at vinde nye kunder, siger administrerende direktør Martin Thaysen fra Santa Fe til Ritzau Finans.

Dialogen med kunderne i foråret og hen over sommeren havde givet Santa Fe håb om et noget bedre tredje kvartal, end det som selskabet torsdag kunne offentliggøre resultatet af og derfor blev fulgt af en nedjustering af forventningerne til hele året.

Grunden til den lavere aktivitet forklares mere eller mindre specifikt.

- I UK gør brexit stadigvæk, at virksomhederne ikke har den aktivitet, de plejer at have. Men i Asien er der ikke rigtigt nogen gennemgående forklaring, ud over at de er lidt mere afventende med at flytte medarbejdere rundt.

.

- Det er ret skuffende, for det modsiger de meldinger, vi egentlig fik fra de fleste af vores kunder i løbet af foråret og hen over sommeren, at de egentlig forventede et stigende aktivitetsniveau - der har vi tværtimod set et større fald, siger Martin Thaysen.

I Australien har selskabet også set et vedvarende faldende aktivitetsniveau hos de bestående kunder, som blandt andet tæller kunder inden for "mining & resources", der i en årrække har været ramt af faldende aktivitet.

- Derfor ser vi mindre og mindre aktivitet i Australien, og det er ikke lykkedes os at vende det rundt ved at vinde nye kunder i nye industrier. Vi arbejder på at komme bedre ind i "financial services" og teknologisektoren, hvor Australien ser lidt bedre ud, siger Martin Thaysen.

Den udeblevne aktivitet har medført, at Santa Fe for andet kvartal i træk måtte nedjustere forventningerne. Det skete nemlig også i halvårsregnskabet, der blev præsenteret i august.

- Da vi havde vores sidste udmeldinger i august, der havde vi faktisk fået et ret godt input fra vores kunder i juli. Så i august og september vendte trenden ret markant, i forhold til hvor vi var i begyndelsen af det vigtige tredje kvartal, siger Santa Fe-direktøren om timingen for, hvornår selskabet konstaterede den lavere aktivitet end ventet.

Modsvaret til det blev omkostningsreduktioner gennem nedlæggelse af omkring 60 stillinger ved udgangen af tredje kvartal og yderligere 30 stillinger i oktober.

- Vi har taget de handlinger, vi skal tage på omkostningssiden, nu er der meget fokus på vækstsiden. Vi skal lande nogle nye kunder - det er det, som skal vende forretningen på længere sigt, siger Martin Thaysen.

/ritzau/FINANS

10BUSSanta-Fe-Christian-Moe.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen