Berlingske Business

Salg af Heathrow-rettigheder kaster lys over SAS-værdier

SAS overdrager to landingstilladelser i Heathrow for 75 mio. dol
ARKIVFOTO. SAS overdrager to landingstilladelser i Heathrow for 75 mio. dollar. Foto:

SAS' salg af to par starts-/landingstilladelser (slots) i London Heathrow skæpper godt i kassen og kompenserer for udgiften til kartelbøden fra 17. marts, skriver Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, i et notat. Et større udsalg af slotsparrene i lufthavnen mener han dog ikke er vejen frem for flyselskabet.

»SAS' moderate nedskalering (på ejerfronten) i London Heathrow er håndterbar og inden for rammerne af, hvad SAS' brand og netværk kan absorbere. Vi ser dog ikke et storsalg af flere slotspar i London Heathrow som en farbar vej for SAS med selskabets nuværende ambitionsniveau.«

»Sådan et salg kan repræsentere en stor engangsindtægt, men vil underminere selskabets tilbud til kunderne på de meget vigtige flyvninger til London,« skriver Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, i et notat.

SWEDEN STRIKE PILOTS

Salget af de to slotspar giver SAS en gevinst på 75 mio. dollar, som bogføres i andet kvartal 2016/17. SAS kan god benytte tilladelserne i op til tre år efter salget. Tilbage har SAS 17 slotspar i lufthavnen, efter at selskabet også i 2015 frasolgte to slotspar.

»Den præcise værdi af SAS' 17 resterende slotspar i London Heathrow er svær at opgøre, men bruger vi værdien på de netop frasolgte slotspar som målestok, er dagsværdien omkring 640 mio. dollar (5,6 mia. svenske kr.). Det svarer til cirka to tredjedele af SAS' børsværdi,« skriver Jacob Pedersen.

Oliepris og prispres rammer SAS hårdt SAS leverer igen overskud

Det kan ifølge analytikeren synes voldsomt, og han finder det rationelt, at investorerne værdiansætter SAS ud fra den værdi slotsparrene i Heathrow har for det samlede - og fortsættende - SAS - og ikke for salgsværdien af slotsparrene her og nu.

»Den samlede værdi af slotsparrene får derfor kun akademisk betydning, for slotspar i London Heathrow har meget stor værdi for SAS' forretning og løbende indtjening, da de er en helt central del af selskabets netværk. Netop netværket internt i og ind og ud af Skandinavien er efter vores vurdering selskabets væsentligste aktiv, fordi det adskiller SAS' produkt fra konkurrenternes,« skriver Jacob Pedersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen