Berlingske Business

Såret Mærsk-gigant undersøges af dykkere

EmmaMaersk3_Business
Vandet fossede ind gennem en beskadiget sidebordspropel, så "Emma Mærsk" mistede kraften på hovedmotoren og måtte lade slæbe i havn ud for Suez-kanalen. Arkivbilledet her er taget i en anden havn. Foto:

"Emma Mærsk" må ligge stille, mens dykkere og andre teknikere tjekker skibet for at klarlægge årsagen til havariet i Suez-kanalen.

Et af verdens største containerskibe minder mest af alt om en strandet hval, efter det fik motorskade på vej fra Middelhavet sydover ind i Suez-kanalen:

"Emma Mærsk" må blive ved kaj, indtil eksperter er kommet nærmere årsagen til, at der fredag klokken 22 pludselig kom vand ind i maskinrummet, så giganten mistede motorkraften. Ude af stand til at manøvrere med skibet valgte kaptajnen at kontakte myndighederne, hvorefter slæbebåde bragte skibet ind til Port Said ved ettiden natten til lørdag.

EmmaMaersk2_Business

Maersk Line rekvirerer nu dykkere, der skal bistå med at klarlægge, hvordan vandet er kommet ind, og hvor store skaderne er. Det oplyser pressechef Michael Storgaard fra A.P. Møller - Mærsk til Berlingske Business.

"Lad mig slå fast: Nej, det var ikke i fare for at synke," siger Michael Storgaard.

Den egyptiske avis Ahram Online skrev ellers lørdag morgen, at en ikke-navngivet person fra kanalmyndighederne mente, at skibet havde været i fare for at gå ned.

"Skibet ligger til kaj, det er ganske stabilt, og besætningen har ikke været i fare," siger Mærsk-pressechefen.

Der er omtrent 25 besætningsmedlemmer ombord på skibe af denne størrelse, og Michael Storgaard bekræfter, at der også er danskere ombord. Alle får nu tilbudt psykologhjælp.

Lasten bliver losset i Suez Canal Container Terminal og bragt frem til modtagerne med andre skibe. Maersk Line har ifølge pressechefen til stadighed planer for, hvordan man skal forholde sig, hvis containere skal omdirigeres, for eksempel hvis det ikke er muligt at benytte havne på grund af strejker eller andre ydre omstændigheder.

EmmaMaersk_Business

Det er ikke billigt at tage et af verdens største containerskibe ud af drift, men A.P. Møller - Mærsk tør ikke gætte på, hvad det kommer til at koste, eller hvor længe "Emma Mærsk" er ukampdygtig.

"Forhåbentlig er vi meget klogere i løbet af næste uge. Det er klart, at der er nogle omkostninger ved det, men nu var det på vej mod Asien, og så har skibene typisk færre containere ombord, og typisk har lasten mindre værdi på vej østover," siger pressechef Michael Storgaard fra Mærsk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen