Berlingske Business

Sådan gør du, hvis din SAS-afgang blev aflyst

Kabinepersonalet i SAS har nedlagt arbejdet
Overskrift
Foto:
 
 

Tusindvis af passagerer er blevet ramt af de op imod 200 aflyste SAS-fly. Er du en af de tusinde, har du krav på at få prisen for dine billetter tilbage eller få din rejse ombooket.

Kabinepersonalets strejke i SAS har ramt tusindvis af rejsende på de over 200 aflyste flyafgange. Og som passager på et aflyst fly har man to grundlæggende rettigheder:

Enten kan man få rejsens billetpris tilbage i lommen, eller selskabet kan vælge ombooke rejsen til et andet selskab eller et andet tidspunkt.
Sker det sidste har man også ret til et hotelophold, måltider, to gratis telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotel og lufthavn, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Kabinepersonalet i SAS har nedlagt arbejdet

Retten til forplejning - dvs. for eksempel 150 kroner for en frokost - gælder typisk, hvis man har ventet i 2 timer.

Seniorrådgiver i transport Asta Ostrowski opfordrer dog passagerer til at tage kontakt til SAS for at få et præcist overblik over, hvad man har ret til, inden man bruger løs.

"Det er vigtigt, at man tager kontakt til selskabet og orienterer sig i forhold til den specifikke rejse, for der kan være forskellige forhold, der gør sig gældende," siger hun.

Derudover skal man være særlig vaks, hvis man har købt flyrejse og hotelophold sammen som en pakkerejse eksempelvis hos Spies.
Her er rejsebureauet nemlig forpligtet til at finde alternativer som andre flyafgange, hoteller eller en helt ny rejse, forklarer seniorrådgiveren. Det kan bureauet dog kun gøre, hvis man som rejsende kontakter rejsebureauet med et samme.

"Gør du ikke det, mister du retten til erstatning," siger Asta Ostrowski.

a


Kend dine rettigheder
Generelt står man dog dårligere som passager, når grunden til aflysningen er en strejke.

"Normalt har man ret til forskellige grader af økonomisk erstatning alt efter, hvor langt man flyver. Men det har man altså ikke i det her tilfælde, fordi det er en strejke, som hører under særlige omstændigheder lige som en askesky eller et terrorangreb," siger Asta Ostrowski.

Omkring halvdelen af de passagerer, som i 2014 oplevede mere end 3 timers forsinkelser eller aflyste fly, fik ikke deres rettigheder oplyst af flyselskabet, viser den seneste undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.

Derfor understreger seniorrådgiveren også vigtigheden af, at forbrugerne selv sætter sig ind i EUs passagerrettigheder. Det kan man gøre på flere hjemmesider, blandt andet SAS' egen og på Forbrugerrådet Tænk.

SAS arbejder i øjeblikket på højtryk med at hjælpe de involverede passagerer og har endnu ikke overblik over, hvor mange der har fået refunderet eller ombooket billetten på en aflyse rejse, lyder meldingen til Berlingske.

SAS

SAS opfordrer alle berørte passagerer til at kontakte selskabets kundecenter på 70 10 20 00 for råd og vejledning til, hvad man skal gøre.

Har man ikke fået pengene tilbage for sin billet, eller har der ikke været mulighed for at ombooke flyet, så kan man sende en skriftlig klage luftfartselskabet. Er man ikke tilfreds med svaret, man kan sende en skriftlig klage til Trafikstyrelsen.


 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen