Berlingske Business

Sådan bliver de nye afgifter på biler

ijdeid
Frem mod år 2020 finansieres de lavere bilafgifter med pengene fra den såkaldte »Jobreform 1«, som bl.a. lagde loft over kontanthjælpen. Foto:

Aftalen om registreringsafgift bliver væsentlig mindre, end regeringen har lagt op til.

Regeringen og Dansk Folkeparti har efter flere ugers forhandlinger landet en aftale om bilafgifter her til aften.

Den lave afgiftssats vil blive på 85 procent, hvor den i dag er 105 procent, imens den høje afgift bevares på 150 procent. Dog hæves grænsen for, hvornår den træder ind, fra i dag at være 106.600 kroner til at blive på cirka 185.000 kroner.

Frem mod år 2020 finansieres de lavere bilafgifter med pengene fra den såkaldte »Jobreform 1«, som bl.a. lagde loft over kontanthjælpen.
Efter 2020 finansieres aftalen af nye vejafgifter på de danske motorveje, som bl.a. udlændinge vil skulle betale. Denne model ventes at indbringe så mange penge, at det går i plus i år 2025.

Samtidig udvides den fynske motorvej, ligesom taksterne på Storebælt nedsættes.

Der indføres desuden bl.a. nye sikkerhedstiltag, som betyder, at de helt billige mikrobiler vil blive en smule dyrere.

Regeringen har offentliggjort et grafik, hvor de beskriver prisen på biler som følge af den nye aftale:

Se endnu en grafik - der beskriver bilpriserne - nederst i artiklen.

dsfd

Fra Berlingskes politiske kommentator, Thomas Larsen, lyder vurderingen:
»Det har taget alt for lang tid at lande aftalen. Men nu er porten åben for store forhandlinger, hvor regeringen og DF vil kunne lande aftaler om skat, erhvervspolitik, finansloven for 2018 og ny stramninger af udlændingepolitikken. Efter et par år med hårde interne opgør kan efteråret føre til større samling i blå lejr.«

Dansk Folkeparti har så sent som denne uge lagt yderligere pres på regeringen for at lave en aftale om, da DF varslede, at forhandlingerne skulle være afsluttet inden for to uger - uanset om der var landet en aftale eller ej.

Aftalen kommer efter flere ugers forhandlinger, hvor bilindustrien har meldt om et styrtdykkende bilsalg, mens mulige fyringer bankede på døren som følge af forhandlingerne. Konkret viser tal fra AutoBranchen, at bilsalget i løbet af de første 16 dage af september 2017 er nede med 36 pct. i forhold til i 2016.

Diskussionen om bilafgifter begyndte, da dagbladet Politiken 28. august på baggrund af lækkede dokumenter skrev, at regeringen ville forslå en registreringsafgift på 100 pct. for alle biler.

Samme aften betonede statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) på TV2, at en aftale skulle lande inden for »nogle få uger«, fordi udsigten til, at biler bliver billigere betyder, at borgerne holder på pengene. Konkret ønskede regeringen, at bilafgifterne blev sænket.

jhfj

Det ville både betyde, at danskerne ville kunne købe billigere biler, og at Liberal Alliance ville kunne hive et tiltrængt stik hjem.
En af de helt store uenigheder i forhandlingerne har dog netop været, at mens regeringen ønskede en flad afgift på 100 procent, har regeringens støtteparti Dansk Folkeparti krævet, at hvis registreringsafgiften skal sænkes igen, skal det være med udgangspunkt i en såkaldt teknisk omlægning.

Så sent som onsdag denne uge har Dansk Folkeparti i Berlingske beskyldt regeringen for ikke at have forberedt aftalen godt nok. Konkret sagde finansordfører René Christensen (DF), at han var »irriteret« over forløbet om med regeringen.

»Man skulle have lyttet bedre, når både Kristian Thulesen Dahl og jeg sagde sidste år, at hvis vi skulle lave denne her øvelse én gang til, så ville vi komme med det hér krav,« siger René Christensen.

Ifølge René Christensen havde regeringen nemlig ikke forberedt løsninger, der tog udgangspunkt i netop dette.

interdan

Artiklen fortsætter under billedet
xcv

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen