Berlingske Business

SAAB tabte 2,9 milliarder kroner

SAAB tabte 2,9 milliarder kroner - 1
Foto:

Stærkt forsinket har den svenske bilproducent SAAB nu offentliggjort sit 2008-regnskab. Resultatet blev et tab på 2,9 mia. danske kroner.

4.148 millioner svenske kroner – eller cirka 2,9 mia. danske kroner. Så stort blev svenske SAAB’s tab i 2008 – et tab der er næsten dobbelt så stort som koncernens tab i 2007.

På grund af SAAB’s rekonstruktion og salgsforhandlinger har selskabet haft et forlænget regnskabsår, og derfor kan man først nu offentliggøre regnskabstallene. Regnskabet viser ud over tabet, at SAAB i 2008 solgte 93.220 biler – hvilket er 31.866 færre biler end i 2007, hvor 125.086 købere besluttede sig for at køre SAAB.

Ingen bekymring
På trods af de dystre cifre vækker regnskabet ikke dyb bekymring i SAAB’s hovedkvarter i Trollhäten. Her mener man ikke, at rekordtabet er udtryk for SAAB’s virkelig potentiale:

”Vi står jo midt i en rekonstruktion og skal have nye ejere. Samtidig skal man være opmærksom på, at tallene kun omfatter selve bilproduktionen. Regnskabet indeholder ikke indtægter fra eftermarkedet, forhandlerkæden og finansieringsdelen, som alt sammen indgår i GM’s regnskab,” siger informationschef i SAAB, Eric Geers, til den svenske avis Dagen Industri.

Konkurs-rygter kostede kunder
At SAAB’s salg i 2008 er gået tilbage med over 30.000 biler forklares af SAAB primært som en konsekvens af den generelle økonomiske afmatning. Derudover vurderer SAAB, at en del kunder har valgt at købe andre bilmærker på grund af de konkursspekulationer, der har omgivet SAAB.

Til efteråret præsenterer SAAB en række nye modeller, samtidig med at selskabet overtages af blandt andet den svenske sportsvognfabrikant Koenigsegg. SAAB forventer at salget runder 100.000 biler inden for et år, og man regner med et positivt resultat igen fra 2011.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen