Berlingske Business

Så lidt plads får du i Airbus' nye kæmpefly

pix-airbus11
Den nye kabineopsætning giver mulighed for 11 sæder på tværs. Det er så mange, at vores billedformat end ikke kan vise dem alle her. PR-foto fra Airbus.

Airbus introducerer ny kabineopsætning, der klemmer et ekstra sæde ind på rækken og giver 11 smalle sæder på tværs af kæmpeflyet A380. Men patentansøgninger viser en fremtid, der kan blive meget værre.

Hvis du er typen, der føler klaustrofobi på economy class, så hold lige øje med sædekonfigurationen, inden du booker billet på en af Airbus' superjumbojetter, A380. På en branchemesse i Hamburg har det tysk-franske selskab nemlig præsenteret en ny kabineindretning, der klemmer et ekstra sæde ind på rækkerne.

Dermed kommer der 11 sæder på tværs i det, flyproducenten kalder »budget economy«. Den nye passagererklasse gør det muligt at rykke rundt på andre dele af indretningen af flyet, hvorefter antallet af pladser stiger fra 525 til 544. Det er dog standardløsningen, der inkluderer en førsteklassessalon på øverste etage i flyet. Skrotter man den, er antallet af plads langt over 850.

De nye sæder er 42,4 cm brede. Airbus' standard-economysæder (den såkaldte comfort economy) er på knap 46 cm og premium economy er på knap 51 cm.

Cimber

Indtil videre er der dog ingen flyselskaber, der har købt den løsning. Emirates, der vil benytte flyet på ruten mellem Dubai og København, har en konfiguration, der giver 615 pladser. Selskabet har dog ingen planer om at bruge den nye type sædeopstilling.

»Det giver større fleksibilitet for flyselskaberne. Når du kan få flere om bord, kan du holde priserne nede eller indrette til flere prisklasser. Det handler om at tilbyde en mulighed for de mange passagerer, for hvem pris er vigtigere end komfort,« siger en talsmand fra Airbus til Business.dk.

Air Asia

Indtil videre har der ikke været reaktioner fra flyselskaberne, men modtagelsen var ikke just positiv blandt rejsejournalisterne ved udsigten til flere sæder på tværs.

Patentansøgninger fra Airbus viser dog, at fremtiden kan blive endnu mere ukomfortabel. I patentansøgningen til det amerikanske patentkontor medgiver  Airbus, at de nye flysæder vil give en lavere komfort, men spår at passagererne vil acceptere dem på korte ruter, så længe det reflekteres i prisen.

Et tip her fra redaktionen til sædekræsne rejsende er at tjekke på Seatguru.com, inden man vælger sæde på sin afgang. Her kan man indtaste sin afgang, og se en oversigt over flytypen og indretningen med anbefalinger af bedste sæder (f.eks. ekstra benplads) og advarsler om de værste (f.eks. dem lige ved toiletterne).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen