Berlingske Business

Så gamle er danskernes biler

S: Trængslen på vejene får folk ud af bilerne om få år
Foto:

Antallet af biler i Danmark har udviklet sig markant over de seneste årtier. På det seneste er de også blevet yngre.

Danskerne bliver tilsyneladende mere og mere bilglade. Der kører nu 2,33 mio. biler rundt på dansk asfalt, og over de seneste fire år er tallet vokset med otte pct., viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

Men tallene viser også, at det massive opkøb af nye småbiler over de seneste år har sænket bilbestandens gennemsnitsalder. Danskerne biler er nu i gennemsnit 9,1 år gammel, hvilket er 36,5 dage mindre end for et år siden.

»Siden 2003 har gennemsnitsalderen ligget mellem 9,1 og 9,4 år. Middellevetiden for en personbil (dvs. den tid, der går, til kun halvdelen af en årgang af nyregistrerede biler er tilbage) var 15,9 år ved årsskiftet - en anelse mindre end for et år siden,« oplyser Danmarks Statistik.

Tallene viser også, at dieselbilerne vinder frem og nu udgør 29 pct. af bestanden svarende til 687.000, mens der er 1.640.000 benzinbiler svarende til 70 pct. af bestanden. Det svarer til 37 pct. flere dieselbiler og 1 pct. færre benzinbiler på fire år.

Antallet af elbiler er 2.919.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen