Berlingske Business

Så er den gal igen: Toyota tilbagekalder 6,5 millioner biler

toyota
Toyota har nu tibagekaldt 27,4 millioner biler på fem år. Arkivfoto. Foto:

For femte gang på fem år tilbagekalder Toyota millioner af biler. Denne gang skyldes det en fejl i elruderne, og 1,1 millioner biler i Europa skal nu forbi et værksted for at få fejlen lavet.

Så er den gal igen. Toyota Motor Corp. meddeler onsdag, at man tilbagekalder 6,5 millioner biler på verdensplan på grund af problemer med elruderne. Ifølge Toyota er det en fejl i produktionen, der gør at snavs kan samle sig i kontakten og på sigt lede til at kontakten kortslutter. Og kortslutningen kan få kontakten til at overophede og potentielt smelte.

Ifølge Reuters drejer det sig om 2,7 millioner biler i Nordamerika, 1,1 millioner biler i Europa og 600.000 biler i Japan, mens resten er spredt ud over resten af verden. Indtil videre er der ikke rapporteret nogle uheld med den pågældende kontakt, men Toyota kalder bilerne på værksted for at få fejlen fikset.

JAPAN-EARNINGS-COMPANY-AUTOMOBILE-TOYOTA

Blandt modellerne er Yariz, Corolla, Camry, RAV4, Highlander og Tundra. Bilerne er alle produceret mellem januar 2005 og december 2010.

Det er langt fra første gang Toyota tilbagekalder biler. Tidligere i år tilbagekaldte de fem millioner biler på grund af problemer med airbags. Året før var det 6,4 millioner biler på grund af fejl med rettet, ledningsnet og sædeskinner. I 2011 tilbagekaldte man 1,7 millioner biler på grund af fejl i rør, der potentielt kunne lede til brændstoflæk. Og i 2010 tilbagekaldte Toyota 7,8 millioner biler på grund af defekte speedere.

Med den seneste tilbagekaldelse er den samlede mængde dermed oppe på 27,4 millioner biler på fem år.

USA-VOLKSWAGEN/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen