Berlingske Business

S: 300 millioner til vindmølleprojekt på Lindø

S: 300 millioner til vindmølleprojekt på Lindø - 1
Foto:

100 millioner kroner hvert år de næste tre år skal være med til skifte skibene ud med vindmøller på Lindø.

Det skriver Fyens Stiftstidende.

Forslaget kommer fra Socialdemokraternes ledelse med gruppeformand Carsten Hansen i spidsen.

- Med Lindø har vi en unik mulighed for at skabe et udviklings- og videnscenter for vindenergi. Vi har Syddansk Universitet, der kan støtte den videnskabelige del, og så har vi Lindøværftet, der har kapaciteten, støjtilladelser og arbejdskraften til at lave en tårn- og fundamentproduktion af havvindmøller, siger Carsten Hansen. Pengene skal komme fra den store globaliseringspulje, hvor der hvert år bliver afsat penge til investeringer i fremtiden.

Får Socialdemokraterne deres forslag igennem hos partierne bag globaliseringsaftalen, så kan arbejdet begynde næste år.

Men Venstres finansordfører Tina Nedergaard kan ikke se den store fidus i en sådan Lindø-løsning.

- Har de så også 300 millioner til Frederikshavn, til Sønderborg eller hvad med Vestsjælland? Der er jo også store problemer i resten af landet. Derfor kan jeg ikke se, at det er en farbar vej, kun satse på én virksomhed. Vi går lige den anden vej, vi er i gang med at lave en vækstpakke med fem milliarder kroner, som alle virksomheder kan komme i betragtning til, siger Tina Nedergaard.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen