Berlingske Business

Rygter om milliardbud på Mærsks supertankere

maersk tankers - pix
ccc

Amerikanske General Maritime (Genmar) kan være på vej med et bud på Maersk Tankers' flåde af 15 supertankere, de såkaldte VLCC'er - very large crude carriers.

Tidligere på ugen kunne Berlingske fortælle, at der er overvejelser om en sammenlægning af Maersk Tankers og Torms store flåder af produkttankere. Og nu skulle der også være forhandlinger om det andet store ben i Maersk Tankers, de enorme supertankere til transport af råolie.

Det skriver shippingavisen Tradewinds med henvisning til anonyme kilder.

Ifølge kilderne leder Genmar, der ellers så sent som i 2012 var i konkursbeskyttelse, efter en finansieringsløsning, der vil tillade rederiet at byde 950 mio. dollar - 5,3 mia. kr. - på Maersk Tankers' 15 megatankskibe.

Hverken Genmar eller Maersk Tankers vil dog kommentere rygterne over for avisen.

Maersk Tankers var stærkt tabsgivende igen i 2012 for A.P. Møller - Mærsk med et underskud på 1811 mio. kr, blandt andet på grund af en stor nedskrivning, og divisionen har været igennem en større slankekur i de senere år.

Den solgte senest fem gastransportskibe i maj i år. I den forbindelse udtalte Maersk Tankers-direktør Hanne B. Sørensen, at rederiet efterhånden er nede i passende størrelse.

- Vi var et meget stort rederi - nu har vi en lidt mere almindelig størrelse. Der kan selvfølgelig opstå en situation, man ikke kan sige nej til, men vi har ingen planer om at skulle frasælge mere. Med det seneste salg kan vi fokusere vores kræfter, som det hele tiden har været planen, sagde Hanne B. Sørensen i maj til Shippingwatch.

I februar skrev en anden shippingavis, Lloyd's List, at Maersk Tankers havde solgt VLCC-skibet Eli Maersk, men skibet findes stadig på Mærsk-koncernens flådeoversigt.

Tidligere på ugen kunne Berlingske fortælle, at ideen om at lægge Maersk Tankers' mere end 100 produkttankskibe sammen med Torms over 60 produkttankskibe er blevet vendt. Et salg af Maersk Tankers' 15 supertankere til en tredje part vil passe glimrende til det scenarie.

De enorme supertankere bruges til at transportere råolie, mens de lidt mindre produkttankere bruges til fragt af raffinerede olieprodukter som blandt andet benzin og flybrændstof.

/ritzau/FINANS/jaku

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen