Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ryanairs chefpilot forsvarer brændstofpolitik

03BUSray.jpg
Overskrift
Ryanairs chefpilot, Ray Conway, er uforstående over for kritikken af selskabets såkaldte brændstofliga, der ranglister piloterne efter deres brændstofforbrug. Han er i færd med at udarbejde nye metoder til også at måle piloternes præstationer på baggrund af andre parametre. ?Foto: Niels Ahlmann Olesen
22BUSPix-Ryan.jpg
Overskrift
Transportminister Magnus Heunicke (S) ønsker at se nærmere på sikkerheden i Ryanair. Foto: Thomas Lekfeldt

Den omdiskuterede brændstofpolitik hos Ryanair er kommet for at blive, slår manden bag den såkaldte brændstofliga fast i et interview med Berlingske Business. Han afviser, at ligaen presser piloterne.

Det vakte opsigt herhjemme, da Berlingske tidligere i år beskrev den særlige brændstofpolitik, som Ryanair, Europas største flyselskab, praktiserer.

Den medfører, at Ryanairs ledelse ranglister piloterne efter, hvor meget brændstof de bruger. Fremgangsmåden er usædvanlig for industrien og har vakt bekymring hos flere tidligere piloter samt eksperter, der fortæller, at politikken lægger et psykisk pres på piloter for at minimere deres brændstofpåfyldning.

Men opfinderen af det kontroversielle system, Ryanairs mangeårige chefpilot Ray Conway, mener ikke, der er noget at bekymre sig om. Listen, som internt i Ryanair blandt andet går under navnet »brændstofligaen«, er kommet for at blive og har været i selskabet i mange år.

Conway fastslår samtidig over for Berlingske Business, at det irske lavprisselskab bestemt ingen planer har om at ændre sin politik og droppe målinger af den enkelte pilots forbrug af brændstof og rangordning af selskabets cirka 3.700 piloter hver måned.

Tirsdag: Ryanair

»Nej! Bestemt ikke. Jeg mener, det er absolut væsentligt, at vores flypersonale er optaget af deres brændstof-performance. Det er centralt for hele virksomheden,« siger Ray Conway, der for første gang udtaler sig i et dansk medie om brændstofligaen.

Som tidligere beskrevet i Berlingske bliver piloten, der ligger øverst på listen, hyldet af ledelsen blandt andet med et lykønskningsbrev fra Ray Conway, mens gentagne bundplaceringer på listen ifølge tidligere med­arbejdere kan føre til påtaler fra ledelsen. Der er blevet fremlagt dokumenter om dette i Berlingske og i en hollandsk TV-dokumentar. Men Ryanair-ledelsen afviser, at den presser piloterne.

»Nu skal jeg sige jer noget; vi har 3.700 piloter i selskabet. Så sent som i dag er der syv nye piloter, der alle kommer fra store selskaber. Jeg kan ikke se noget bevis på, at nogen er pressede her. Det er mit job at give med­arbejderne information, så de kan arbejde på et oplyst grundlag. Og I vil jo ikke høre nogen i toppen af listen, der siger, at de ikke kan lide det,« siger Ray Conway.

20INDRyanair2#2.jpg

Som tidligere beskrevet i Berlingske blev de øverst placerede piloter i brændstofligaen fremhævet med en grøn farve, mens de nederste blev markeret med en rød farve. Farveinddelingen er efter kritisk opmærksomhed om brændstofligaen blevet fjernet.

»Ja, vi fjernede farverne. Det var bare for at highlighte piloternes placering, men jeg fik feedback fra folk, der sagde, at de ikke kunne lide det, og derfor ændrede vi den praksis. Det var i høj grad min beslutning. Vi droppede det, fordi folk mener, at de blev kategoriseret på en måde, de ikke brød sig om,« siger Ray Conway.

Han fortæller, at han tog beslutningen om at fjerne farverne efter en episode i Valencia i 2012, hvor tre Ryanair-fly måtte udstede Fuel Emergency efter at være blevet omdirigeret til lufthavnen.

Alle fly havde mere ekstra brændstof på end det, som den interne Ryanair-flyveplan foreskrev, men alligevel opstod der en kritisk situation, da de tre Ryanair-fly blev omdirigeret grundet dårligt vejr fra Madrid til Valencia og kunne se brændstofbeholdningen nærme sig et kritisk niveau. Også et fly fra det chilenske flyselskab LAN måtte udstede Emergency den aften i Valencia.

ryanair

Ryanairs tre Fuel Emergencys samme aften i Valencia er usædvanlig for luftfartsindustrien og er blevet brugt som et eksempel på, hvilke konsekvenser Ryanairs brændstof­politik kan få. Men eksemplet, mener Conway, er noget vrøvl.

 

»Alle vores fly fra Valencia-episoden havde ekstra brændstof med, ud over det der var angivet i flyveplanen, fordi de ikke kunne lide det vejr, der var dernede. Men der skete uforudsete hændelser, som ikke var mulige at handle efter på forhånd, og det sker nogle gange, at et sammenfald af begivenheder går imod dig,« siger Conway, der peger på, at de spanske flyveledere kunne have håndteret og koordineret situationen bedre fra kontroltårnet, da der hang flere end ti omdirigerede fly over lufthavnen i Valencia, der alle ville ned samtidig.

Piloterne skal have information og viden. Jeg kan ikke se og vil aldrig kunne overbevises om, at det at give folk data om brændstofforbrug er negativt.

Ray Conway
DEL CITAT

Ryanair-chefen fremhæver, at en uafhængig rapport fra de irske luftfartsmyndigheder IAA har bekræftet, at alle tre Ryanair-fly fløj mere end en time mere end planlagt, og at alle tre fly fuldt ud levede op til EU-sikkerhedsregler.

Den garvede chefpilot, der har været i Ryan­air siden 1987 forstår ikke, hvorfor andre flyselskaber som Norwegian, Easyjet og Southwest Airlines tager afstand fra at rangliste piloter efter brændstofforbrug. Conway fortæller, at han faktisk arbejder på at indføre endnu flere målemetoder, som han vil bruge på piloterne i Ryanair.

»Piloterne skal have information og viden. Jeg kan ikke se og vil aldrig kunne overbevises om, at det at give folk data om brændstofforbrug er negativt. Vi bruger en masse forskellige KPIer (præstationsmålinger, red.), og lige nu arbejder vi på at udvikle et nyt system, som ikke bare viser piloterne, hvordan deres brændstofforbrug ser ud men også en lang række andre parametre såsom, hvor gode de er til at overholde tidsplanen, hvor effektivt de flyver flyet, og en lang række andre parametre helt ned på individ-niveau, og det får de så på en personlig konto,« siger Ray Conway.

De irske luftfartsmyndigheder har ifølge Ryanair ikke haft kritiske bemærkninger til flyselskabets brændstofliga. Det har derimod tidligere Ryanair-piloter, eksperter i sikkerhed og en række politikere, der har udtrykt bekymring. På baggrund af Berlingskes artikler valgte daværende transportminister Magnus Heunicke (S) at få Trafikstyrelsen til at bede de irske luftfartsmyndigheder forklare ham, hvordan de vurderer brændstofligaen. Trafikstyrelsen oplyser, at den stadig venter på svar fra de irske myndigheder.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen