Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Ryanairs billige billetter lurer i horisonten for SAS

Ryanair
Irske Ryanair er på fremmarch. SAS-kernemarked er ikke truet endnu, men det kan det hurtigt blive. Foto:

Irske Ryanair er på fremmarch. SAS-kernemarked er ikke truet endnu, men det kan det hurtigt blive.

Det irske lavprisselskab Ryanair vokser markant med sin cocktail af lavtlønnet arbejdskraft, ekstrem fokus på omkostninger og dertilhørende billige billetter. Endnu er SAS ikke truet på sin hjemmebane, men det kan hurtigt ændre sig, vurderer analytiker.

I regnskabsåret 2016 fik Ryanair omkring en femtedel flere passagerer, da selskabet fløj 106,4 millioner rundt i Europa. I 2017 vil Ryanair fortsætte med at kapre kunder blandt andet ved at sænke priserne yderligere.

»Udfordringen for SAS er ikke prissænkningen i år, for priserne mellem de to selskaber ligger allerede meget langt fra hinanden,« siger SAS-analytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen.

»Problemet er, at når Ryanair kommer ind i nye lufthavne, som de har gjort det i København, så kommer der et enormt fokus på pris, fordi de er så billige. Så SAS kommer til at mærke det,« tilføjer han.

Norwegian er tæt på at indlede samarbejde med Ryanair

I den seneste tid er Ryanair gået lidt væk fra udelukkende at fokusere på billige billetter. I årevis har det ellers været selskabets mantra eksempelvis med gimmicks som at true med at tage penge for toiletbesøg.

Men Ryanair vil nu satse mere på at kapre forretningsrejsende og gøre en flyvetur med selskabet mindre ubehagelig. Det sker med koncepter som Leisure Plus og Business Plus.

Forretningsrejsende er et kernemarked for SAS, da de har pengene til at betale højere priser.

»Ryanair er begyndt at komme ind i de store lufthavne og er begyndt at fjerne nogle af de ting, der har irriteret kunderne allermest. Det giver pote.«

Ryanair sørger for opdriften i Københavns Lufthavn Ryanair til

»De vil gerne ind i forretningssegmentet. Men hvis du skal lave et stærkt produkt, så er det frekvens og fleksibilitet, der er afgørende. Og der er Ryanair stadig milevidt fra at kunne konkurrere med SAS,« siger Jacob Pedersen.

Der er dog ingen garanti for, at det vil vare ved.

»Ryanair er en alvor trussel for SAS over de næste år i takt med, at de vokser i København. De er der ikke endnu, men de kan hurtigt komme der,« siger analytikeren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen