Berlingske Business

Ryanair: Vi nægter ikke fagforeninger

Ryanair
I dag gennemføres den endelige behandling af fagbevægelsens sympatikonflikt mod Ryanair. Flyvebranchens Personale Union (FPU) mødes for sidste gang med Ryanair i Arbejdsretten i København. I dag mandag den 15 juni, skal vidner afhøres, blandt andet tidligere danske piloter for Ryanair.(Foto: Claus Bech/Scanpix 2015) Foto:

Ledelsen i Ryanair oplyser, at flyselskabet intet har imod fagforeninger. Når folk påstår andet, er der tale om grundløse rygter.

Ryanairs ledelse er godt og grundig træt af at blive beskyldt for at være fagforeningsfjendsk.

»Det er helt grundløst, når folk påstår, at vi har noget imod fagforeninger,« lød det fra Eddie Wilson, personaledirektør i Ryanair, da han mandag overtog vidneskranken i Arbejdsretten fra to tidligere Ryanair-piloter, som netop havde kritiseret flyselskabet.

»Nej, vi har overhovedet ikke et forbud mod fagforeninger. De ansatte har helt klar ret til at være medlem af fagforeninger, og det må jeg ikke gøre noget med. Men vi har vores egen holdning til, hvordan vi håndterer henvendelser fra den danske fagforening,« lød det fra Eddie Wilson, da han blev udspurgt om Ryanairs forhold til fagforeninger.

»Der er mange rygter om Ryanairs forhold til fagforeninger, men de ansatte er ikke så interesserede, som det kan lyde. Det har vi testet i realiteten på et tidspunkt, da vi spurgte, hvem af piloterne, der helst ville forhandle direkte med os – og hvem der helst ville igennem en fagforening. Kun 18 procent valgte fagforeningen,« beretter Eddie Wilson, der samtidig gør det klart, at man i Danmark ikke kan forvente, at Ryanair driver sin forretning på en særlig dansk måde.

»Vi har en alternativ struktur i Ryanair i forhold til kollektive overenskomster, og den er godkendt af højesteretten i Irland. Den har fungeret effektivt i hvert fald i de 18 år, hvor jeg har været i selskabet,« siger Eddie Wilson.

Han blev afhørt som vidne i hovedforhandlingen i sagen mellem den danske fagbevægelse og Ryanair. En sag, der handler om, hvorvidt den danske fagbevægelse har lov til at føre konflikt i protest mod, at Ryanair ikke vil tegne dansk overenskomst.

RYANAIR-RESULTS/

Men spørgsmålet er irrelevant, mener Wilson, for Ryanair er et irsk selskab, der opererer under irsk lovgivning.

»Vi har ingen ledelsesfunktioner på vores base i København. Vi har bare en supervisor, der skal sørge for, at manualerne bliver fulgt og reglerne overholdt,« lød det fra Ryanair-direktøren.

Mandag aften var hovedforhandlingerne forsinkede, og ved redaktionens deadline var det endnu uvist, hvornår arbejdsrettens tre dommere ville komme med deres afgørelse.

kabine

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen