Berlingske Business

Ryanair truer med at slæbe fagforeninger i retten

13BUSRyanair-holder-pressem.jpg
Ryanair indleder 18. marts flyvninger mellem. København og Dublin en gang om ugen, fortalte selskabets driftsdirektør i København, David O’Brien, begejstret på et pressemøde, der dog havde fokus på uoverensstemmelserne mellem det irske flyselskab og den danske fagbevægelse. Foto: David Leth Williams

Det irske flyselskab Ryanair nærmer sig de kritiske fagforeninger med et tilbud om højere løn. Men Ryanair gør det samtidig klart, at man flyver uden om København for at undgå en blokade.

Ryanair bruger den ene hånd til at true med, mens man uddeler bolsjer med den anden. Vi begynder med de søde sager.

Det irske lavprisselskab indledte torsdag sit pressemøde i København med at udrede nogle »misforståelser«, som, det mente, havde præget debatten i Danmark.

»Et nøglepunkt er, at Ryanair ikke skulle betale en ordentlig løn. Kaptajnen, som vil operere flyet fra København, vil få op til 140.000 euro om året, men kabinepersonalet vil få 35.000 euro om året,« sagde Eddie Wilson, der er personaledirektør i Ryanair.

EasyJet

Det svarer til en månedsløn på 86.800 kroner for piloter og 21.600 kroner for kabine-personale. Han sagde, at det gælder for de ansatte i »det første fly«, og Ryanairs presseafdeling oplyser til Berlingske, at man endnu ikke har lagt sig fast på besætning til de andre afgange.

Eddie Wilson gjorde det desuden klart, at flyenes besætninger vil betale skat i Danmark, og at de vil have ret til at være med i en fagforening. Desuden vil de få løn under sygdom og mellem en og tre måneders op-sigelsesvarsel samt en overenskomst, men det vil blive Ryanairs interne af slagsen.

Ryanairs udmeldinger om løn glæder formanden for Serviceforbundet, Thilde Waast.

»Der er noget, der tyder på, at vi ikke er så langt fra hinanden, som vi havde frygtet. Det kan være, at løn nu bliver en mindre væsentlig diskussion, men så er der andre elementer, som vi skal tale om, som barsel, løn under sygdom og ret til en tillidsmand.«

Men om Serviceforbundet vil tage imod Ryanair, hvis selskabets interne overenskomst bliver på niveau med Serviceforbundets, er for tidligt at sige.

»Det kommer an på en forhandling med Ryanair. Vi kan ikke tage de tal for gode varer, som de sidder og smider ud på et presse-møde,« siger Thilde Waast.

SPAIN-IRELAND-AVIATION-BUSINESS-RYANAIR-FILES

Spillet om luften

Ryanair var dog som ovenfor nævnt ikke kun i gavehumør. Eddie Wilson gjorde det tindrende klart, at Ryanair ikke vil acceptere en ulovlig blokade af selskabet.

»Hvis det sker, vil vi søge erstatning. Der er ikke en ret i Europa, der vil tillade, at Ryanair bliver diskrimineret her af en blokade. Vi håndterer den slags i retten. Og vi kommer til at vinde,« sagde Eddie Wilson.

Og det er set før i dansk arbejdsmarkedshistorie, at et selskab har slæbt en fagfore-ning i retten med krav om erstatning efter en blokade. Mest toneangivende var sagen mellem den daværende Europalinjen og sømændenes forbund, som Europalinjen vandt i Højesteret.

Hårdt mod hårdt

Af samme grund har fagforbundet LO henvendt sig til Arbejdsretten for at få afklaret, om en eventuel blokade – som Serviceforbundet i givet fald skulle stå for – ville være ulovlig. Peter Nisbeth, der er konsulent i LOs juridiske afdeling, forklarer:

»Pointen med at have sagen i Arbejdsretten er ikke at gøre noget, der er ulovligt. Vi vil være sikre på, at det, vi sætter i verden, er lovligt. Netop fordi Ryanair har meldt ud, at man vil møde ethvert konfliktvarsel med retssag,« siger han og fortæller, at parterne skal mødes i slutningen af februar, og at Arbejdsretten er i stand til at træffe afgørelse inden for en måned.

Arbejdrettens kendelser kan ikke ankes, så hvis retten siger, at en eventuel blokade vil være lovlig, er den sag ude af verden. Men det betyder ikke, at Ryanair bare sådan lige vil acceptere det.

På pressemødet i går præsenterede selskabet en model, hvor man ikke har fly i København som base. I stedet flyver man et fly ind fra for eksempel Dublin, inden det flyver tilbage igen.

»Hvad, der så vil ske, er, at Ryanair stadig vil være i København, men at byen vil miste de ekstra job, som vi ville have skabt. Så vil det effektivt blive fagforeningerne, der eksporterer job ud af København,« sagde Eddie Wilson.

Ole Kirchert Christensen, der er ekspert på luftfart og redaktør på Check-in.dk, vurderer, at Ryanair meget vel kan ende med at gøre alvor af sin plan, men at det ikke bliver uden udfordringer.

»Det vil betyde, at de skal ændre i deres trafikprogram, hvis det her skal lykkes. Det er en plan B, hvis man risikerer en arbejdskamp,« fortæller Ole Kirchert Christensen, der dog lægger vægt på, at det kan blive vanskeligt for Ryanair at gennemføre, hvis en eventuel blokade også omfatter personale i lufthavnen og i særdeleshed bagagehåndtering. »Så bliver det nok mere teknisk end praktisk muligt.«

Ryanair holder pressemøde

Blokade er et brud på EU-lov

Men det stopper ikke nødvendigvis der. Berlingske Business har efterfølgende været i kontakt med Ryanairs presseservice, og på spørgsmålet om, hvorvidt man er forberedt til at gå til EU, hvis en blokade bliver erklæret lovlig, svarer presseafdelingen:

»Ethvert forsøg på at blokere Ryanair i Danmark vil være et brud på EU-lov. Hvis dette sker, vil Ryanair søge at referere spørgsmålet til de europæiske domstole baseret på principperne for serviceydelsers frie bevægelighed.«

Berlingske har været i kontakt med flere advokater, der ikke regner med, at Ryanair kan få held med et sådant træk.

Ryanair oplyser desuden, at man ikke vil benytte sig af vikarbureauer til at bemande flyene. Alle medarbejdere vil blive ansat af Ryanair.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen