Berlingske Business

Ryanair-topchef: »Kun i Frankrig er de lige så skøre«

04BUSRyanair-pressem.jpg
Michael O’Leary holdt fredag et kort improviseret pressemøde i København, hvor han kommenterede Arbejdsrettens dom i onsdags. Foto: Bax Lindhardt

På sit lynvisit til København nåede Ryanair-bossen, Michael O’Leary, at kalde den danske fagbevægelse »fjollet« og »købt og betalt af SAS«. Han sammenligner den danske model med det ufleksible franske arbejdsmarked, men han tror stadig på succes i Danmark.

»Cheer up! Smile more. You’re in happy-land!«

Sådan sagde Ryanairs topchef Michael O’Leary, da han for få dage siden havde besøg af Berlingske på Ryanairs hovedkontor i Dublin.

Fredag middag var det, Michael O’Leary, der havde ansigtet i triste folder – og armen i slynge bag jakkesættet. Han var fløjet fra sit »happy-land« til Danmark, som har forvoldt Ryanair langt større problemer, end toplederen havde forudset. Det erkendte han fredag middag, da han var i København til et improviseret pressemøde.

»Arbejdsrettens afgørelse har skabt problemer for alle. Der er ingen vindere i den her sag, kun de fjollede danske fagforeninger,« sagde den karismatiske direktør i et af mange angreb på den danske fagbevægelse.

Ryanair1

Når den ikke var fjollet, var den »bizar«, »købt og betalt af SAS« eller »uden føling med virkeligheden«.

Det retoriske bombardement kommer som reaktion på, at LO onsdag vandt ved Arbejdsretten og lovligt kan konflikte fra 18. juli, hvis ikke Ryanair skriver under på en dansk overenskomst. Rettens afgørelse tvinger Ryanair til at lukke basen i København og flytte den til Kaunas i Litauen for derved at undgå at forhandle overenskomst for de ansatte, der nu er tilknyttet basen i København. På trods af det lovede O’Leary, at Ryan-air er kommet til København for at blive.

»Vi bliver ved med at vokse i København. Det kan godt være, at fagbevægelserne prøver at stoppe os, men danskerne vil noget andet. De bestemmer med fødderne, og flere og flere stiger om bord på vores fly,« siger O’Leary.

Det budskab manifesterede han ved at åbne pressemødet med at annoncere tre nye ruter fra København til Kaunas, Edinburgh og Bologna.

EU-AIRLINES/

Michael O’Leary har i mange europæeres bevidsthed indprentet sig som den kyniske forretningsmand, der tør gå i clinch med magtfulde fagforeninger og politisk korrekte meningsdannere – og slippe af sted med det.

Under fredagens besøg i København var han tydeligvis vred over sit nederlag til den danske fagbevægelse. Men Ryanair-generalen frygter på ingen måde, at han har mødt sit Waterloo i København.

»Der er ikke andre steder i Europa, hvor vi vil møde noget, der ligner denne skøre danske model. Jo, i Frankrig er de lige så skøre. Derfor har vi heller ingen baser i Frankrig,« siger O’Leary.

Det irske flyselskab lukkede sin base i sydfranske Marseille i 2010, da en fransk domstol fastslog, at Ryanair skulle betale bidrag til sygekasser og andre ordninger for at kunne være en arbejdsplads i landet.

Netop Ryanairs tilgang til det franske marked kan blive interessant set med danske briller. I Frankrig flyver Ryanair til og fra 23 lufthavne og fragtede sidste år flere end 12 millioner passagerer på de franske ruter. Det gør Ryanair til landets tredjestørste flyselskab på trods af, at selskabet ikke har en eneste base i landet.

På samme måde vil Ryanair operere i København. Tidligt om morgenen flyver selskabets fly til København fra Kaunas og andre europæiske byer. Herfra vil de kort efter igen flyve ud i Europa. Det gør ikke den store forskel for Ryanair, hævder O’Leary.

»København forbliver et travlt marked for os. Alt, hvad fagbevægelsen er lykkedes med, er at flytte højindkomst-arbejdspladser ud af Danmark,« siger han og henviser blandt andre til de ni danske piloter og 30-35 kabineansatte, som nu skal flyttes til baser i udlandet.

03BUSray.jpg

Mens Københavns Lufthavn har udviklet sig til en arbejdspolitisk kampplads, kunne man næsten glemme, at Ryanair i tre år har haft en base i Billund. Men det kan også snart være slut, lyder det fra Michael O’Leary.

Bruger fagforeningen basen i Billund som årsag til at danne en blokade i København eller Billund, vil han trække sine folk ud af den jyske lufthavn.

»Vi er glade for basen i Billund. Men hvis de danske fagforeninger gør alvor af truslen om, at de vil skabe et retsligt problem i Billund – hvor der ingen problemer har været i tre år – for at kunne ramme os i København, må vi lukke basen i Billund, selv om vi ikke ønsker det.«

Den trussel kan vise sig at blive meget reel, da LO har varslet en landsdækkende konflikt om 14 dage, hvis ikke Ryanair underskriver en overenskomst.

»Vi går efter en løsning, der ender med en aftale med Ryanair. Men konfliktvarslerne er altså sendt af sted, og så må vi se, om vi ikke kan få Ryanair til forhandlingsbordet, inden de træder i kraft,« siger næstformand i LO Lizette Risgaard, der ikke vil afvise blokader i hverken Billund eller København.

Ryanair taber sag i Arbejdsretten

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen