Berlingske Business
BREAKINGDanske Bank køber SEB Pension

Ryanair til Momondo: I må finde nogle andre at tjene penge på

BRITAIN TRANSPORT RYANAIR
Arkivfoto Foto:

Ryanair presser nu søgetjenesten Momondo, der ikke må vise lavprisflyselskabets priser længere. Momondo fortsætter ufortrødent.

Det kan vi ikke lade flyve. Irske Ryanair mener, at danske Momondo har overtrådt en licensaftale i kontrakten mellem de to, derfor vil flyselskabet ikke længere tillade, at Momondo viser selskabets billetpriser på deres hjemmeside.

Det skriver branchesitet Check In.

Fredag - Lars Rebien

»Eftersom Momondo har foretaget en klar overtrædelse af vilkårene i vores kontrakt ved aktivt at linke til screenscraper-hjemmesider så som Opodo og CheapOair, har vi tilbagekaldt deres licens i bestræbelserne på at forebygge, at kunder bliver misledt,« siger Robin Kiely, kommunikationsdirektør i Ryanair. Han henviser til, at kunderne skal booke deres billetter hos Ryanair.

Hos Momondo mener man ikke, at man har overtrådt aftalen, og man agter at fortsætte med at vise priserne på Ryanairs billetter.

»Vi kan bekræfte, at der ikke længere eksisterer en samarbejdsaftale mellem os og Ryanair, men vi kan ikke bekræfte noget kontraktbrud, eller at vi har accepteret kun at vise Ryanair-priser fra Ryanairs hjemmeside. Så vi fortsætter med at vise Ryanairs afgange i vores søgeresultater, også når de bliver solgt igennem rejsebureauerne, og vi er glade for at kunne fortsætte med at vise de laveste priser og skabe transparens for vores brugere,« skriver Pia Vemmelund, administrerende direktør i Momondo, i en mail til Check Ind.

25BUSOle-Alm-151854.jpg

Det irske lavprisflyselskab har på det seneste været involveret i en række sager på tværs af Europa mod screenscraper-hjemmesider som Opodo og eDreams. Det har selskabet efter eget udsagn været, fordi de ønskede at »forebygge, at kunderne bliver krævet ekstra gebyrer og for at sikre, at Ryanair har de fornødne kontaktoplysninger til at kommunikere med sine kunder.«

Brand ryanair plane flying to

Ryanair gør det klart, at selskabet ikke har noget problem med online rejsebureauer, som alene viser Ryanairs billetpriser på gennemsigtig vis:

»Ryanair havde givet en ikke-eksklusiv licens til Momondo til at vise Ryanairs priser for prissammenligning som en blandt af flere rejsehjemmesider inklusive SkyScanner, Hipmunk og Dohop,« står der i den meddelelse, hvori Ryanair forklarer om bruddet med Momondo.

dd

Monondo fik som det første selskab realtids-adgang til tidsplaner og priser hos Ryanair i 2009. Momondo forklarer, at deres primære mål er at give brugerne transparens og overblik over fly- og hotelmarkedet, og at det vil være mod deres principper ikke at vise Ryanairs priser.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen