Berlingske Business

Ryanair taber i Arbejdsretten - men køber sig tid før konflikterne rammer

pix-ryanairret
Fagforeningsfolk med bannere og skilte står klar foran Arbejdsretten i København. Foto:

Det irske flyselskab kan se frem til omfattende blokader i Danmark, efter Ryanair tabte sagen med fagforeningerne i Arbejdsretten.

Europas største flyselskab kan få særdeles svært ved at få bagage og brændstof om bord på flyene i Københavns Lufthavn i fremtiden, efter Arbejdsretten i dag afgjorde striden om konfliktretten til fordel for fagforeningerne.

Ingen af Ryanairs folk mødte op i Arbejdsretten i dag, og flyselskabet var således udelukkende repræsenteret ved advokat Michael Møller
Nielsen. Omvendt var retslokalet fyldt af journalister og tilhørere, og udenfor retten står nu en kødrand af glade fagforeningsfolk med bannere og skilte. Da rettens afgørelse faldt, lød et jubelbrød fra gaden.

 

Med rettens afgørelse har Ryanair blot fem dage til at sætte sig ved forhandlingsbordet og indlede overenskomstforhandlinger med fagbevægelsen, før konflikt og sympatistrejker lovligt kan gå i gang. Det vil Ryanairs ledelse ikke, har topchef Michael O’Leary slået fast over for Berlingske Business, og dermed er der udsigt til at adskillige faggrupper i lufthavnen vil forhindre selskabets fly i eksempelvis at få tanket brændstof og fyldt bagage og forplejninger om bord.

I et forsøg på at undgå blokade af flyene, har Ryanairs advokat indleveret en klage over afgørelsen, samt en ny sag med påstand om at konflikter mod fly truer sikkerheden. En tilsvarende påstand er dog tidligere blevet afvist i byretten, men klagen over den konkrete afgørelse betyder, at konflikterne ikke kan begynde, før klagen er færdigbehandlet.

»Vi har instrueret vores advokater til prompte at appellere denne afgørelse, der lader til at lade konkurrenternes fagforeninger blokere Ryanairs fly i København, og vi har også indleveret en sekundært skrift til Arbejdsretten,« lyder det fra Ryanair i en pressemeddelelse.

Både 3F, HK og Dansk Metal var varslet sympatikonflikter.

Sagens kerne er Ryanairs beslutning om en base i Københavns Lufthavn. Med en base i København skal Ryanair nemlig tegne overenskomst med de danske fagforeninger, fastholder de ansattes organisationer. Ryanair nægtede, og det var herefter op til Arbejdsretten at tage stilling til, om de danske fagforeninger må lave strejke for at tvinge Ryanair til forhandlingsbordet.

Mens fagbevægelsens advokater har argumenteret for, at Ryanair er fagforeningsfjendsk og lader de ansatte arbejde under kummerlige vilkår, holder flyselskabet fast i, at sagen slet ikke vedrører dansk ret.

Ryanair mente nemlig, at eftersom man er et irsk selskab med irskregistrerede fly, så bør sagen håndteres af de irske myndigheder, hvilket ifølge folk med indsigt i det irske system vil være lig en sikker sejr til Michael O'Leary. Men den tolking var Arbejdsretten altså uenig i. Afgørelsen slår samtidig fast, at konfliktvarslet ikke er i strid med EU-retten, som Ryanair ellers også havde argumenteret for.

Ryanair er Europas største og verdens tredjestørste flyselskab. Flyselskabet omsatte sidste år for godt 35 mia. kroner og fik et resultat på 3,9 mia. kroner efter skat.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen