Berlingske Business

Ryanair sælger andel af Aer Lingus til British Airways-moder

Ryanair tilbyder at opretholde ruter fra Kbh
Foto:

Det irske lavprisselskab Ryanair har besluttet sig for at sælge sin ejerandel af det irske luftfartsselskab Aer Lingus til International Airlines Group (IAG), der ejer British Airways og spanske Iberia.

Ryanair ejer 29,8 pct. af aktierne i Aer Lingus, som International Airlines Group i en længere periode har været interesseret i at overtage.

Det skriver Bloomberg News.

Det har dog været uvist, om Ryanair ville acceptere buddet, men det har selskabet med den kontroversielle Michael O'Leary i spidsen nu besluttet at takke ja til, hvilket selskabet scorer en mindre profit på.

Ryanair tilbyder at opretholde ruter fra Kbh

I forvejen har den irske regering, som har siddet på 25 pct. af aktierne i Aer Lingus, allerede sagt ja til at acceptere buddet fra IAG, som samlet set beløber sig til 1,36 mia. euro.

Ryanair forsøgte selv i 2012 at købe Aer Lingus, men blev blokeret af EU. Ryanair er tidligere blevet kritiseret for sin ejerandel i selskabet af blandt andre de britiske konkurrencemyndigheder, der har peget på, at det irske selskab med sin store aktiepost har kunnet påvirke konkurrentens strategi og politik til egen fordel.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen