Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ryanair rykket tættere på Atlanterhavsruter

pix-ryanair
Ryanair flyver i dag udelukkende Boeing 737 og skal det irske lavprisselskab til at flyve transatlantisk, så skal det ud og købe en ny flytype. Foto:

Noget tyder på, at de gamle luftfartsselskaber inden for en årrække kan få heftig konkurrence på deres guldæg, Atlanterhavsruterne. Ryanairs direktion har fået o.k. til en offensiv.

Samtidig med at der bliver hvæsset knive i den danske fagbevægelse, som ikke er indstillet på at lade Ryanair åbne base København uden danske overenskomster, er det irske lavprisselskab ved at åbne en ny front i slaget om den europæiske luftfart.

Bestyrelsen i luftfartsselskabet har angiveligt nikket til en strategiplan, der blandt andet indeholder en åbning for, at Ryanair kan etablere et datterselskab, som er målrettet transatlantisk flyvning. Det skriver den britiske erhvervsavis Financial Times.

Der er dog ikke mange detaljer om satsningen, der ligger klar til offentlig granskning. Men erhvervsavisen skriver, at luftfartsselskabet ser på mulighederne i flyvninger mellem et dusin europæiske og nordamerikanske storbyer.  Ryanairs kulørte topchef Michael O'Leary har i årevis talt om mulighederne i transatlantisk flyvning efter lavpriskonceptet, men det er altså først nu, at bestyrelsen i det børsnoterede luftfartsselskab altså officielt åbner for muligheden.

til bm f business SAS flyvemaskine

Det er ikke lige gjort med et snuptag, når man vil flyve interkontinentalt. Der er mange formaliteter og ting, der skal falde på plads, og en af de helt lavpraktiske er at skaffe langrutefly. Og det er blandt andet det arbejde, der nu kommer skub i, afslører en meddelelse fra selskabet.

»Vi er ved at tale med producenter om langrutefly, men kan ikke kommentere det yderligere. Europæiske forbrugere vil have lavere priser til USA og det samme for amerikanere, som rejser til Europa. Vi ser det som en logisk udvikling i det europæiske marked,« lyder meddelelsen.

Det norske lavprisselskab Norwegian er allerede begyndt at flyve mellem Europa og USA. Indledningsvist var det eventyr præget af nogen slinger i valsen, da bl.a. teknikken i selskabets nye Boeing 787 Dreamliner-fly drillede, hvilket kostede Norwegian forsinkelser og givetvis et meget stort millionbeløb. Nu ser det ud til, at flyvningerne kører mere stabilt, men om indtjeningen er stor nok for det norske selskab, vil først stå klart nogle regnskaber ude i fremtiden.

Der har tidligere været andre forsøg fra lavprisselskaber på ruterne over Atlanterhavet, men de har haft det svært. At Ryanair nu prøver samme øvelse må dog vække opsigt på ledelsesgangene hos luftfartsgiganter som British Airways, Lufthansa og Air France-KLM. Ryanair er i dag et meget stort selskab og en særdeles vægtig aktør i luftfarten. Sidste år (målt til marts 2014) fragtede det 82 millioner passagerer - Norwegian fragtede til sammenligning 24 millioner passagerer i 2014, skriver Financial Times.

Ryanair

Ryanairs indtog på det europæiske marked, der tog fart efter årtusindeskiftet, rystede i den grad luftfarten, og det blev tydeligt, at de gamle kæmper efter liberaliseringen af luftfarten havde problemer med at være konkurrencedygtige over for nystartede lavprisselskaber.

Omvendt er lavprisselskaberne ofte i søgelyset for at være skattemæssigt kreativt tænkende og for at tilbyde medarbejdere ringere løn og forhold. Det er blandt andet blevet tydeligt i forbindelse med offentliggørelsen af Ryanairs planer om at skabe en base for sine fly i København - hvilket er blevet mødt med stor skepsis i den danske fagbevægelse og med trusler om aktioner.

Vil Ryanair gøre virkelighed ud af sine amerikanske planer, kommer selskabet så til at stå ansigt til ansigt med de amerikanske fagforeninger - og de kan, som andre selskaber har oplevet, være en udfordring at tackle.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen