Berlingske Business

Ryanair optrapper offensiv mod SAS

pix-ryanair
Foto:

Det fremadstormende lavprisselskab Ryanair navngiver i sit kvartalsregnskab blandt andet SAS som en konkurrent, det vil gå i infight med.

Lavprisselskabernes æra er ikke forbi - langt fra. Irske Ryanair gør i sit førstekvartalsregnskab, der er blevet offentliggjort mandag morgen, det klart, at det vil æde sig endnu mere ind på de »gamle« luftfartsselskabers domæner. Og i den forbindelse bliver det fællesskandinaviske SAS nævnt.

Ryanairs topchef Michael O’Leary gør det i hvert fald klart, at Ryanair vil rykke ind der, hvor de traditionelle selskaber trækker følehornene til sig, fordi de ikke kan få en fornuftig forretning af det.

»Vi planlægger at fortælle om flere nye ruter og baser senere på året i forbindelse med, at vi udnytter signifikante vækstpotentialer i markeder, hvor vores konkurrenter Air Berlin, Alitalia, Iberia, LOT og SAS blandt andre skærer ned,« siger Michael O’Leary i en kommentar i regnskabet.

Se billederne: Her er Ryanairs gale topchef

Dermed står det klart, at Ryanair fortsat vil bide de andre selskaber i haserne. Ryanair lægger da heller ikke på nogen måde skjul på, at det tænker store tanker.

Ryanair har for nyligt lagt en ordre hos amerikanske Boeing på intet mindre end 175 737-800-fly. Flyene bliver leveret over en femårig periode, der begynder september 2014. De nye fly skal både sikre, at Ryanair har kapacitet til at nå sit vækstmål, samt at det har de moderne og brændstofbesparende fly, der efterhånden er en forudsætning for at drive et lavprisselskab.

Ryanair har netop opgraderet sit vækstmål til at hedde 110 millioner passagerer i 2019. Flåden skal samme år være på 410 fly. Ryanair forventer at nå op på 81,5 millioner passagerer i år. Den nuværende flåde er på 303 fly. De er alle af typen Boeing 737-800.

Manadagens regnskab for første kvartal i dets skæve regnskabsår vidnede om en fem procent højere omsætning end samme kvartal sidste år. Resultatet for kvartalet faldt dog 20 procent, men der er stadig tale om et overskud - i denne omgang på 78 millioner euro.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen