Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Ryanair frygter lavere rejselyst og indtjening efter brexit

Danskerne kræver overenskomst på flyrejsen - men flyver gerne
Ryanair vurderer, at forbrugernes rejselyst vil blive påvirket negativt af økonomisk usikkerhed på bagkant af den britiske afstemning om EU, der som bekendt endte med et nej til det europæiske samarbejde. Foto:

Ryanair risikerer at skulle nedjustere sine økonomiske forventninger oven på den britiske folkeafstemning om EU, der kan føre til økonomisk usikkerhed og mindre rejselyst.

Det oplyser selskabet i forbindelse med sit regnskab for første kvartal, der er offentliggjort mandag morgen.

Her fastholder det irske lavprisselskab godt nok forventningerne til hele året, hvor det sigter efter et plus på 1375-1425 mio. euro i perioden april 2016 til marts 2017.

Men Ryanair skriver, at der risiko for, at selskabet ikke kan leve op til de forventninger, hvilket til dels også skyldes en svækkelse af pund efter "brexit".

BRITAIN-EU-POLITICS

Selskabet vurderer, at forbrugernes rejselyst vil blive påvirket negativt af økonomisk usikkerhed på bagkant af den britiske afstemning om EU, der som bekendt endte med et nej til det europæiske samarbejde.

Det kan dog komme passagerne til gode, da selskabet nu ser sig nødsaget til at sænke priserne for at fylde flyene. Selskabet venter nu prisfald på 8 pct. i juli, august og september, hvor det tidligere regnede med fald på 5-7 pct.

- I øjeblikket ser jeg ikke alt for mange ting på positivsiden. Jeg ser kun risici på minussiden. Vi er nødt til at stimulere efterspørgslen, hvis vi skal have folk på flyene, siger Neil Sorahan, der er finansdirektør for Ryanair, til Bloomberg News.

Billede

Ryanair er ikke det eneste selskab, som er kommet med negative meldinger på det seneste efter brexit og de terrorangreb, som blandt andet ramte Nice tidligere på måneden.

Således har både Easyjet, IAG og Lufthansa sagt, at indtjeningen kan blive presset af, at rejselysten i øjeblikket ser ud til at være dæmpet.

Ryanair kom ud af første kvartal, der dækker over månederne april, maj og juni, med et overskud på 256 mio. euro, hvilket var en stigning på 4 pct. sammenlignet med samme periode året før.

Selskabet fortæller, at væksten blandt andet blev hæmmet af flere terrorangreb, en strejke i Frankrig samt påskens placering.

Billede

I første kvartal er antallet af kunder steget med 11 pct. til 31,2 millioner, mens omkostningerne samtidig er dykket med 9 pct., hvor især en lavere oliepris har hjulpet selskabet.

Til gengæld har selskabet ikke været helt så gode til at flyve til tiden, som det ellers har været tidligere. I første kvartal gik 87 pct. af flyene til tiden mod 91 pct. i samme periode sidste år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen