Berlingske Business

Ryanair-direktør mødt af buh-råb

aaa
Overskrift
Foto:
 

Røde faner og buh-råb tog imod Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson, da han ankom til møde i Arbejdsretten i København.

Velkomsten var varm, da Ryanairs personaledirektør ankom til arbejdsretten i København. Røde faner, buh-råb og et godt stykke over 100 demonstranter tog imod ham forud for onsdagens møde i den strid, som Ryanair har været centrum for siden ankomsten til Københavns Lufthavn.

På demonstranternes skilte stod »be fair Ryanair«, som Ryanairs personaledirektør blev mødt med, inden han sammen med en af selskabets danske advokater forsvandt ind i Arbejdsrettens lokaler midt i København.

Fagbevægelsen kræver, at Ryanairs ledelse indgår danske overenskomster for sit flyvende personale, hvis arbejdsvilkår er omdiskuteret over store dele af Europa. Kravet om danske overenskomster afviser Ryanair blankt.

Ryanair single

Ingen fra pressen må være med i retslokalet onsdag i København, da mødet i Arbejdsretten er et indledende retsmøde. Arbejdsretten skal i første omgang tage stilling til, om sagen overhovedet kan dømmes efter dansk ret. Fagbevægelsen mener, at sagen skal dømmes i Danmark. Ryanair kræver derimod, at sagen bliver flyttet til Irland, hvor flyselskabet har sit hovedsæde. Muligvis vælger arbejdsretten at spørge EU-Domstolen til råds om, hvor sagen skal dømmes. Hvis det sker, vil sagen trække i langdrag og kan tage år i stedet for måneder.

Hvis sagen derimod skal dømmes ved den danske arbejdsret, kommer den til at gå væsentligt hurtigere. Den tidligste afklaring vil kunne komme allerede i midten af juni. Og således er det fagbevægelsens håb, at den kan vinde sagen og allerede inden sommerferien få lov til at føre lovlig konflikt mod Ryanair.

Allerede nu har flere LO-fagforeninger varslet sympatikonflikt, og det betyder, at hvis konflikten bliver kendt lovlig, så kan personale fra andre forbund i Københavns Lufthavn være med til at gøre det besværligt for Ryanair at få tanket fly og påfyldt bagage.

Tirsdag: Ryanair

Det irske flyselskab, der i dag er Europas største, har allerede markeret flere gange i Berlingske, at selskabet ikke vil finde sig i at blive presset en dansk overenskomst ned over hovedet. Derimod mener ledelsen, at selskabets løn- og ansættelsesforhold er gode, som de er i dag.

»Ryanairs piloter og kabinepersonale får høje lønninger, jobsikkerhed og allerede har en kollektiv aftale med Ryanair,« skrev Ronan O’Keeffe, kommunikationschef i Ryanair til Berlingske i søndags, efter at overborgmester Frank Jensen (S) havde udtalt til Berlingske, at kommunens ansatte ikke må flyve med Ryanair, fordi selskabet stod for “social dumping, som ifølge overborgmesteren er »noget svineri«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen