Berlingske Business

Ryanair-chef: Stop det ideologiske korstog

Ryanair pressemøde og demo
Ryanair åbner for ruter fra Kastrup Lufthavn og holder pressemøde på Radisson Blu Royal Hotel torsdag d. 29. januar 2015. Udenfor demonstrerer fagforeningerne imod luftfarts selskabets sociale dumpning. (Foto: Jens Astrup/Scanpix 2015) Foto:

Ryanair kommer til København for at blive og har indgået samarbejdsaftale med Aviator. Det irske selskab kan ikke forestille sig, at de bliver forhindret i at operere fra den danske hovedstad, selvom fagforeningerne vil tage kampen op.

»Jeg ved ikke, hvem de er, og jeg ved ikke, hvem de arbejder for. De arbejder åbenbart ikke for nogen i øjeblikket.«

Ryanairs ledelse havde hverken sympati eller forståelse til overs for de fremmødte foran Radison Blu Royal Hotel i København, hvor Ryanair torsdag morgen holdt pressemøde.

Pix-ryanair

Ryanair var i København for at præsentere fire nye ruter, som det irske selskab i løbet af 2015 åbner fra Københavns Lufthavn. Men ledelsen slap ikke for at forholde sig til fagbevægelsens krav om overenskomst. Spørgsmålene prellede dog af på kommerciel direktør David O'Brien og Eddy Wilson, som er ansvarlig for personaleforhold i Ryanair.

FRANCE-TRANSPORT-PLANE-RYANAIR

»Cheer up. Vi kommer med positive nyheder,« sagde David O'Brien efter flere spørgsmål angående »den danske model.«

Han kalder fagbevægelsens kamp mod Ryanair for »et ideologisk korstog.«

Også Ryanairs personaleansvarlige, Eddy Wilson ryster på hovedet af den danske model.

»Den danske model, den russiske model, den tyske model ... De gælder ikke for os,« sagde Eddy Wilson.

Men spørger man Flemming Ibsen, arbejdsmarkedsforsker og professor emeritus ved Aalborg Universitet, er der grund til at tage den danske fagbevægelse ganske alvorligt.

til Scanpix

»Fagbevægelsen er ekstremt godt organiset i Københavns Lufthavn. Alle er medlem, og det er af en rigtig rød fagforening, som ikke er bange for at konflikte, i modsætning til de gule fagforeninger, der er imod konflikt. De vil tage kampen op og ramme Ryanair meget hårdt,« siger Flemming Ibsen.

Det er ikke første gang, Ryanair åbner ruter fra Danmark. Selskabet etablerede i 2012 base i Billund, og dengang mødte selskabet også protester fra den danske fagbevægelse.

»Men det blev ikke rigtig til noget og endte med, at fagbevægelsen stak piben ind. Ryanair fyldte så meget i Billund, at beskæftigelsen ville blive ramt, hvis Ryanair trak sig ud. Man ville ikke blive særlig populær - det ville simpelthen ramme fagbevægelsens eget image og job for hårdt,« siger Flemming Ibsen og fortsætter:

»Det er noget andet i Kastrup, hvor der er en masse andre selskaber, travlhed og masser af jobmuligheder.«

Ryanair har indgået en samarbejdsaftale med handlingselskabet Aviator (tidligere Novia). Men kontrakten er ikke indgået med det danske selskab, men med Aviator Alliance. Rent praktisk betyder det, at både Aviator og CFS (Copenhagen Flight Service) ikke har en aftale med Ryanair. Udover SAS Ground Handling er de to selskaber de eneste, der håndterer rute- og charterfly i Københavns Lufthavn.

Aviator har netop mistet Norwegian som kunde og har altså brug for noget at rive i, når kontrakten med det norske lavprisselskab udløber til foråret.

Forsker: Fagbevægelse kan godt vride armen om på Ryanair

Ole Andersen, som er direktør for Aviators danske afdeling, har ikke lyst til at kommentere sagen i dag, men han har tidligere udtalt til Berlingske Business, at der er brug for at forandringer i forretningsmodeller og tilgangen til arbejdsopgaverne i lufthavnen, hvis servicevirksomhederne skal overleve i en så hurtigt omskiftelig branche som flybranchen.

»I stedet for at se Ryanair som en modstander, skal vi se dem som en medspiller. Ellers ender de med at forsvinde igen og vælge en anden lufthavn, som så kan få de ekstra arbejdspladser, vi ellers kunne have fået i København,« sagde Ole Andersen i december til Berlingske Business.

Fra Ryanairs side lyder det, at man med indgåelsen af aftalen med Aviator forventer at få leveret den service, der er aftalt. Hvordan den bliver leveret vil de ikke forholde sig til.

»Det kommer ikke os ved,« sagde David O'Brien ved dagens pressemøde.

Han forsikrer, at Ryanair er klar til at tage et opgør, hvis det kommer til lovgivningsmæssige problemstillinger, men indtil da, fejer han kritikken fra fagforeningen væk.

»Ultimativt tror jeg ikke på, at man vil vende ryggen til nye job,« siger David O'Brien.

til Scanpix


FRANCE-TRANSPORT-PLANE-RYANAIR

FRANCE-TRANSPORT-PLANE-RYANAIR

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen