Berlingske Business

Ryanair afviser at indgå dansk overenskomst

SLOVAKIA-IRELAND-AIR-COMPANY-RYANAIR
Michael O'Leary, topchef i Ryanair Foto:

Efter et møde mellem fagforeninger i Danmark og flyselskabet Ryanair afviser selskabet fortsat at indgå dansk overenskomst. Håbet om en overenskomst er dog stadig intakt, lyder det fra Flybranchens Personale Union og Serviceforbundet.

Lavprisflyselskabet Ryanair ønsker fortsat ikke at indgå forlig med danske fagforeninger om en dansk overenskomst for selskabets ansatte.

Det stod klart efter et møde mellem Ryanair og Flybranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet fredag eftermiddag i London.

På mødet præsenterede forbundene et udspil til en overenskomst, der lever op til vilkårene på det danske arbejdsmarked, oplyser FPU og Serviceforbundet i en pressemeddelelse. Men det udspil afviste Ryanair.

Alligevel er både FPU og Serviceforbundet fortrøstningsfulde, og håbet om en overenskomst er fortsat intakt, siger næstformand i FPU Anders Mark Jensen.

»Vi vil meget gerne indgå en overenskomst med Ryanair, og første skridt på vejen er at tale sammen. Derfor er vi også rigtig glade for at have fået muligheden for at mødes,« siger han i pressemeddelelsen.

Forbundene lægger blandt andet vægt på, at det er første gang, at Ryanair har accepteret at mødes med en fagforening i Europa.

Næste gang, parterne mødes, er i Arbejdsretten i København 26. februar, men FPU og Serviceforbundet håber, at situationen når at ændre sig inden.

Ryanair har i den seneste tid været udskældt, fordi piloter og kabinepersonale arbejder uden overenskomst, med dårlig løn, ingen ferie og ingen løn under sygdom.

Ryanair har meddelt, at selskabet vil begynde at flyve fra Københavns Lufthavn fra 26. marts.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen