Berlingske Business

Roulunds Fabriker er med i de automotive brændpunkter

Fra 1986 til i dag er Roulunds Fabriker/Group gået fra at være en ren dansk-baseret virksomhed i Hestehaven i Odense til

at have åbnet afdelinger og fabrikker i de fleste egne af verden, og adm. direktør Clas Nylandsted Andersen har været

med som chef i samme periode.



Roulunds Group opkøbte Codan Gummi i Køge i 1997, og siden afhændelsen af produktionen

af bremsebelægninger (DanBlock) til amerikanske M.A.T., har der været tale om gummivirksomhed. I Køge slangesystemer

og i Odense transmissionsremme - begge dele under "powertrain" i bilproduktion, hvor bremser hører under "chassis".



M.A.T.

er dog blevet i Odense med samme stab som før og samme produkter. DanBlock-brandet er endda også overtaget.

steder i udlandet

- Vi udvikler i væsentlig grad vores produkter herhjemme og producerer til europæiske bilfabrikker, men

en stor del af produktionen ligger i dag i produktionsområderne ude i verden, med to fabrikker i Kina, samt én i Indien,

Thailand, Argentina, Mexico. Polen, England, Italien og Frankrig. Det sikrer just-in-time og just-in-sequence levering til bilfabrikkerne

og gør os mere konkurrencedygtige. Det er i vid udstrækning en spørgsmål om logistik og infrastruktur. Vi

har i dag den samme høje kvalitet på alle vores fabrikker. Uden god kvalitet er man slet ikke med. Det er vigtigt at være

på stedet for at være med dér, hvor væksten er, og det er i høj grad i Asien, siger Clas Nylandsted

Andersen.



Roulunds har været repræsenteret i Kina siden 1994 bl.a. med leverencer til VW. I dag er man også

med i Indien og i Korea.



Kunderne omfatter et betydeligt antal bilproducenter i verden. Største enkeltkunde er Renault

med over 100 mio. kr. om året. Allerede i dag kommer en stor del af produkterne til de europæiske bilfabrikker også

fra Roulunds faciliteter i Østen.

Gode til just-in-time

- Visse steder er det nødvendigt med bufferlagre nær

fabrikkerne for at sikre just-in-time leveringen, og vi er faktisk meget gode til just-in-time. Det ligger til familieskabet med Maersk

gruppen.



Clas Nylandsted Andersen har arbejdet 30 år hos Roulund og har fortsat et rejseprogram, der hedder over 100 dage

om året. Da ErhvervsBladet besøgte ham forleden, skulle han direkte til bestyrelsesmøde i selskabets polske division.



-

En stor del af produktionen går også til eftermarkedet - denne sendes så hjem til Europa. Vi udfører meget

af shippingarbejdet selv, men har selvfølgelig fordel ved samarbejdet med Maersk Sealand. Men selv om en ægte verdensbil

aldrig vil komme på tale, vil komponenterne i stor udstrækning være de samme. Det er vigtigt for rationaliseringen,

siger han.



Transportvejen er et vigtigt led i lagerfunktionen. Både med bil og skib. Logistik er globalt, men mentaliteten

spiller en stor rolle fra land til land.



Det tog tid at lære bl.a. inderne, at containerne til bilproduktion i Europa

skulle være på kajen, inden skibet sejlede, men de seneste syv år har der ikke været problemer.

Hårdere

krav

- Logistik kræver en stor arbejdsindsats. Senest leverer vi produkter med en særlig gummicompound til en ny GM-fabrik

til Buickbiler i Shanghai. Vi kører i en time fra vores fabrik og leverer just-in-time, som vi gør til alle. Der har

været en tendens til, at store fabrikker køber mindre - f.eks. da Ford købte Volvo. Det betyder en anden prisstruktur,

for Ford forventer som større indkøber at få større rabatter end en mindre fabrik som Volvo personbiler.

Det er der mange leverendører, der er gået ned på. Omvendt har vi også fordele af fusioner og samarbejde

i bilbranchen - f.eks. da Renault og Nissan gik sammen, siger Clas Nylandsted Andersen.



Danske underleverendører er ofte

oppe mod hårdere krav end underleverendører fra andre lande, fordi vi ikke har egen bilproduktion. Derfor skal man være

fleksibel, holde ord og sprogmæssigt være på forkant. Roulund Groups produkter sidder i dag i biler fra bl.a. Renault,

Nissan, Mitsubishi, Land Rover, Ford, Volvo, GM, Daimler-Chrysler, BMW, Rover, Honda, Saab, Scania, Volvo Trucks, Renault Trucks samt

VW-gruppen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen