Berlingske Business

Rødt Danmark går i kødet på Ryanair

15BUSPix-Ryanair.jpg
Flyvebranchens Personale Union vil gøre Ryanair til sorteper. Kampagne mm. er ved at blive løbet i gang .. pakker plakater til 1.maj

Politikere og fagforening forbereder kritisk kampagne mod Ryanair. Kampagnefolk er blevet hyret, og SF har inviteret en tidligere Ryanair-ansat til at tale på partiets årsmøde. De borgerlige er splittede om tilgangen til flyselskabet.

Hvis dårlig omtale er bedre end ingen omtale, kan Ryanair gå gyldne tider i møde.

I hvert fald har den danske fagbevægelse og politiske partier udset sig Ryanair som den perfekte skurk i et større politisk spil, og det irske lavprisselskab bliver nu mødt med en kritisk kampagne, der er planlagt til at accelerere de kommende uger og måneder. Det er pilot- og kabinepersonalets fagforening FPU, der står bag kampagnen mod lavprisselskabet, der er udtænkt, efter at Ryanair annoncerede åbningen af en base i København.

Under det tilsyneladende uskyldige navn »Luftens Helte« bliver Ryanair kritiseret for at undergrave den danske arbejdsmodel og behandle sine ansatte utilstedeligt. Kampagnen bygger på oplysninger, der stammer fra Ryanair-ansattes kontrakter. Målet med kampagnen er at få danskerne til at tage stilling til Ryanairs kontroversielle ansættelsesvilkår og billige flybilletter, og kampagnen har allerede fået flere tusinde følgere på det sociale medie Facebook – ligesom flere politikere har støttet kampagnen og delt dens budskaber.

sas

Også debatarrangementer og happenings er i støbeskeen, og der bliver i disse dage sendt foldere, plakater og andet kampagnemateriale ud i landet i håbet om, at Ryanair kan blive et af de helt store emner på fagbevægelsens 1. maj-møder. FPU har hyret to kampagnearbejdere – Merete Høgh Jeppesen og Simon Møller Eliasson – til at drive kampagnen, og de satser på, at den vil vokse, mens Ryanair og LO mødes til sværdslag i Arbejdsretten.

Næste møde finder sted 12. maj, og en afgørelse fra Arbejdsretten kan tidligst komme i juni måned.

Foruden at fokusere på forløbet i Arbejdsretten opfordrer kampagnens bagmænd frivillige til at dele foldere ud på uddannelsesinstitutioner om vilkårene hos Ryanair. Den kritiske kampagne er iværksat, efter at fagbevægelsen måtte erkende, at den i 2012 tabte slaget, da Ryanair kom buldrende og åbnede en lignende base i lufthavnen i Billund, uden at danskerne for alvor fik diskuteret forholdene og fraværet af overenkomster i flyselskabet.

Også på den politiske scene bliver der sat spotlys på Ryanairs ansættelsesvilkår. Ledelsen hos SF vil på sit landsmøde i den kommende weekend overlade talerstolen til den tidligere Ryanair-ansatte Alessandra Cocca, der er utilfreds med de vilkår, som hun blev budt, da hun tog job som stewardesse i det omdiskuterede flyselskab.

»Vi har inviteret hende, fordi vi gerne vil sætte fokus på hele diskussionen omkring social dumping, der fylder mere og mere i Danmark. Tanken er, at hun skal gøre os klogere på, hvad det er for nogle vilkår, man har som medarbejder hos Ryanair. Det er vigtigt at få belyst og diskuteret, fordi vi politisk skal overveje, hvad det er for nogle greb, man kan foretage sig for at gøre op med social dumping,« siger Jonas Dahl, gruppeformand for SF i Folketinget.

Det er i høj grad politikere fra Enhedslisten og SF, der har været mest kritiske over for Ryanair i aviser og på sociale medier. Men også på den borgerlige fløj er der ganske usædvanligt blevet udtrykt opbakning til den danske fagbevægelses kamp mod Ryanair. Eksempelvis har Venstres Jens Rohde fået over 1.400 positive tilkendegivelser på Facebook for at have stemplet ind i debatten med dette synspunkt, der støtter fagbevægelsen:

»Den irske fagbevægelse knækkede nakken på at vove kampen for ordentlige arbejdstagervilkår i Ryanair. Det må ikke ske i DK. Med fare for at blive hevet for den ideologiske domstol (...) vil jeg blot udtrykke min støtte til fagbevægelsen i denne sag med håbet om, at alle fagforbund holder sammen og formår at gå hele vejen. Det her handler også om, hvorvidt den danske model kan overleve i et globaliseret arbejdsmarked. Der står meget på spil,« skriver Jens Rohde.

ff

Der er dog også helt andre holdninger til Ryanair og fagbevægelsen på den borgelige fløj, hvor Liberal Alliances Joachim B. Olsen ikke har meget tilovers for fagbevægelsens kamp mod Ryanair.

»Fagbevægelsen har ret til at tage den her konflikt, men det er usympatisk, for de har ikke nogen medlemmer i Ryanair. Der er ingen, der tager ansættelse i en virksomhed, hvis de har et bedre alternativ. Der er heller ingen, der har tvunget nogen til at tage ansættelse i Ryanair, så der er altså ikke nogen, der taber her. Hvis Ryanairs ansatte ønskede andre lønforhold, kunne de jo gå til andre selskaber, og så ville Ryanair være tvunget til at betale højere løn,« sagde han til BT forleden og udtrykte sin glæde over Ryanairs nye base i København.

»I virkeligheden er det dejligt, at der er konkurrence på flyområdet. Det giver billige flybilletter, og det kommer jo alle danskerne – især de lavtlønnede – til gode.«

Flybranchens Personale Union og Serviceforbundet tog i slutningen af februar til London for at præsentere Ryanair for et forslag til en overenskomst. Forslaget blev blankt afvist af Ryanairs ledelse.

SAS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen