Berlingske Business

Rivaler overhaler Mærsk i profitjagt

Det bliver fremadrettet langt vanskeligere for Mærsk at leve op til sit løfte om at slå konkurrenterne på indtjeningen.

A.P. Møller-Mærsk risikerer at måtte opgive et af shippingkoncernens allerhelligste løfter til sine aktionærer. At kerneforretningen, containerrederiet Maersk Line, altid vil slå konkurrenterne med flere længder, når det gælder om at tjene penge. Det skriver Finans.

Den ambitiøse målsætning er, at Maersk Line skal have en overskudsgrad (ebit), der ligger 5 procentpoint højere end industriens gennemsnit.

Det har ledelsen på Esplanaden ikke kunnet holde siden 2015, og konkurrenterne er i fuld gang med at indhente og i visse tilfælde endda overhale Mærsk i kunsten at sejle containere med den højeste fortjeneste.

»Det er blevet langt sværere for Mærsk at slå konkurrenterne med de 5 procentpoint,« siger David Kerstens, analytiker hos den amerikanske investeringsbank Jefferies til Finans.

Mens Mærsk-koncernen daler i rangeringen, har den franske rival CMA CGM nu indtaget førstepladsen.

»Der er ingen tvivl om, at CMA CGM gør det godt i øjeblikket. Der, hvor Mærsk tidligere har været second to none, ligger CMA CGM i øjeblikket second to none,« siger Ricky Rasmussen, analytiker hos Nykredit.

CMA CGM har både været i stand til at sænke omkostningerne væsentligt, samtidig med at selskabet profitabelt har øget sine markedsandele uden at sænke raterne. Omkostningerne per transporterede container steg i 2017 kun med 1,6 pct. hos franskmændene, selvom oliepriserne skød i vejret med 42 pct. Mærsks enhedsomkostning steg med 5 pct., skriver Finans.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen