Berlingske Business

Risikable satsninger i luftfartsbranchen

Risikable satsninger i luftfartsbranchen - 1
Foto:

Aktieanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, forventer, at mange af de offensive spillere i Københavns Lufthavne kommer til at droppe en del af de bebudede ruter. Der er heftig overkapacitet i lufthavnen, lyder meldingen.

Konkurrencen er benhård, flere spillere er i offensiven, og der er ingen udsigt til, at danskernes rejselyst begynder at stige foreløbig. Sådan er den virkelighed, der møder det nye Cimber Sterling i Københavns Lufthavne.

Cimber Sterling satser offensivt med at åbne 20 nye ruter i 2009, men man får intet forærende i det nuværende marked, understreger aktieanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.

"Generelt vil jeg sige, at det er ekstremt svært - og faktisk meget risikabelt – at lave nye store satsninger i det nuværende markedsmiljø. Markedet for flytrafik oplever en markant afmatning, og satsningen fra Cimber Sterling vil være med til at intensivere konkurrencen," siger han.

Hårdt år venter
Jacob Pedersen understreger, at han ikke har nærstuderet Cimber Sterlings planer, men han fremhæver, at 2009 generelt bliver et meget hårdt år for luftfartsbranchen.

Den økonomiske krise går hårdt ud over danskernes rejselyst, og desuden betyder de mange nye spillere, der er gået i offensiven efter Sterlings kollaps, at der er betydelig overkapacitet i Københavns Lufthavne.

"Allerede inden Cimber købte Sterling, var der annonceret nye ruter på de gamle Sterling-afgange med større kapacitet, end der var tidligere. Det skulle undre mig meget, hvis ikke en del af de ruter, der er annoncernet, bliver droppet igen. Flere aktører har været lidt hurtige med udmeldinger om nye ruter, og der er nok nogle, der må trække lidt i land," siger Jacob Pedersen.

Han mener endnu, at det er for tidligt at spå om, hvem der bliver de største tabere i kampen om flypassagerne i 2009.

"Alle bliver til dels tabere. Vi får nok en priskrig hen over foråret på mange af de nye ruter. Så vil mange selskaber erfare, at de ikke kan tjene penge på det i det nuværende marked, og derefter vil mange lukke ruter igen," siger Jacob Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen