Berlingske Business

Riller i vejen øger trafiksikkerheden

Vi kender den alle sammen, den der høje, alarmerende lyd, når vi bilister kommer lidt for langt ud til højre på

motorvejen og rammer de hvide riflede og meget højrøstede striber. Enten når vi taler i mobiltelefon eller er

uopmærksomme på anden vis.



Nu har asfaltfirmaet Inreco A/S i Taulov udviklet en ny metode til sikring af trafiksikringen

på landeveje, nemlig at fræse riller ned i asfaltbelægningen på midten af vejen, så bilisterne i tide

opdager, at de er på afveje og på vej over i den modsatte vejbane.



Rillerne er 25 centimeter brede på begge

sider af vejmidten, så med den nye metode vil der fremover være en sikkerhedsafstand på en halv meter imellem bilerne

i de to vejbaner, og ifølge Inrecos direktør, Tom Hørmann, er der gode erfaringer med rillerne.



- I Århus

Amt har man i et par år haft en prøvestrækning omkring Rønde med rillerne med gode resultater, siger han.

- Og amtet har i sommer lagt et nyt slidlag på vejen, som er udstyret med 5.000 meter riller.



Også i Frederiksborg

Amt har vejvæsenet valgt at prøve de nye striber, som Inreco kalder for akustisk fræsning.



- Vi tror på

ideen, bl.a. ud fra erfaringerne i Århus Amt, siger Tom Hørmann.



Inreco har konstrueret en speciel fræser

til at lave rillerne ned i asfalten, som er otte cm lange og fem millimeter dybe, hvorefter der er et ophold 32 cm inden den næste

rille.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen