Berlingske Business

Rigmand og kapitalfond vil eje Mols-Linien sammen

Polaris og Lind Invest forhandler om fælles ejerskab af Mols-Linien. Det giver mulighed for tvangsindløsning.

København: Fredag er der et nyt kapitel i dramaet om rederiet Mols-Linien.

Rederiets to store aktionærer, majoritetsejeren Polaris og storaktionæren Lind Invest, har indledt forhandlinger med henblik på at etablere et samarbejde om ejerskabet af Mols-Linien. Det oplyser rederiet til fondsbørsen.

- Parterne har til hensigt at etablere et fælles holdingselskab, som vil eje 90,01 procent af aktierne og stemmerettighederne i Mols-Linien opgjort eksklusive selskabets beholdning af egne aktier.

- Polaris vil eje 89 procent og Lind 11 procent af aktierne og stemmerne i Holding, hedder det i en pressemeddelelse fra de to aktionærer.

Etableringen af selskabet, der kaldes Holding, vil give mulighed for at tvangsindløse de resterende aktionærer i forbindelse med en afnotering.

Om der skal ske en tvangsindløsning i forbindelse med en afnotering, vil parterne tage stilling til senere.

- Hensigten med denne konsolidering af ejerskabet er at etablere et konstruktivt samarbejde om at optimere værdiskabelsen og udviklingen af Mols-Linien, skriver de to storaktionærer.

Kapitalfonden Polaris begyndte i stort tal at købe aktier i Mols-Linien sidste år med det erklærede formål at overtage den fulde kontrol med selskabet.

I december 2015, da Polaris sad på godt 80 procent af aktierne i selskabet, bad selskabet om at få Mols-Linien afnoteret på fondsbørsen i København.

Fondsbørsen - der retteligt hedder Nasdaq Copenhagen - besluttede at imødekomme ønsket, som dog helt fra starten har mødt protester fra en række mindretalsaktionærer.

Lind Invest, der er ejet af Aarhus-rigmanden Henrik Lind, kastede sig forinden ind i en budkrig mod Polaris, men måtte opgive sit købstilbud.

I april blev afnoteringen udskudt i sidste øjeblik, efter en klage fra mindretalsaktionærerne til Erhvervsankenævnet.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen