Berlingske Business

Restruktureret rederi præsterede pænt plus

torm
Rederiet Torm fik i 2015 et overskud på 127 mio. dollar før skat og et driftsoverskud før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 210 mio. dollar. Det fremgår af Torms årsregnskab for 2015 tirsdag morgen. Arkivfoto. Foto:

Rederiet Torm fik i 2015 et overskud på 127 mio. dollar før skat og et driftsoverskud før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 210 mio. dollar. Det fremgår af Torms årsregnskab for 2015 tirsdag morgen.

Dermed opfyldte rederiet sine prognoser til året, som blev indsnævret ved regnskabet for de første ni måneder i november.

En sammenligning med tidligere år er svær, fordi Torm har været igennem en omfattende restrukturering og ændret kraftigt i tallene for de tidligere år.

I årsregnskabet for 2014 blev der således rapporteret et EBITDA-resultat på 77 mio. dollar og et underskud på 283 mio. dollar før skat. I tirsdagens 2015-regnskab er 2014-tallene justeret til et EBITDA-overskud på 41 mio. dollar og et plus på 13 mio. dollar før skat.

jens

Ikke desto mindre er der tale om store resultatmæssige fremskridt for rederiet, der i perioden 2010-2014 tabte mere end 1,6 mia. dollar efter skat.

De trængte tider på rederiets markeder - samt manglende finansiel polstring efter store udbyttebetalinger inden krisen - tvang Torm ud i en omfattende restrukturering, der gav kontrol over rederiet til den amerikanske kapitalfond Oaktree. Aktionærerne fra de dårlige år blev udvandet til kun at holde 0,8 pct. af aktierne i det genskabte Torm.

torm

Trods de positive tal på bundlinjen betaler Torm dog ikke udbytte for 2015. Der var da også fortsat en nettogæld på 612 mio. dollar ved årsskiftet, mens de likvide beholdninger var på 168 mio. dollar.

Rederiet venter i 2016 at øge sit EBITDA-overskud til mellem 250 og 330 mio. dollar samt at lande et overskud før skat på 100 til 180 mio. dollar.

torm

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen