Berlingske Business
17:42

Rendyrket varetransport

De nye 807 - og C8 MPV Van med HDI-dieseludgaver med partikelfilter, som Peugeot-Citroen (PSA) har udviklet, kører ikke alene

godt - man får også vel verdens reneste serieproducerede biler.



Partikelfiltret opfanger kulpartikler i udstødningen

og brænder dem af, så udstødningen bliver sodfri og reducerer udledningen af skadelige stoffer, så bilerne

også opfylder fremtidige emissionskrav.



Vi har prøvet begge dieselmotorerne med partikelfilter - som 2,0 i Peugeot 807

og som 2,2 i Citroen C8. Begge kører godt - men 2,2 HDI er at foretrække takket været et bedre drejningsmoment,

der giver fornem smidighed under alle forhold.



Tilmed er merprisen fra 2,0 til 2,2 kun 10.000 kr., hvis man kikker på basisudgaven

807 SR/C8 Advance.

To versioner

Vi prøvede 807 i SR trim til 199.990 kr., mens C8 havde Prestige udstyr (kaldet ST

hos Peugeot) til 229.990 kr. Topmodellen C8 Elegance fås ikke som varebil.



Merprisen i forhold til basisudstyr og samme

motor er 20.000 kr.



Citroen'en havde desuden elbetjente skydedøre i siden, baksensor og fartpilot til ekstra 7.859 kr.

(alle priser er eksklusive moms.)



De nye biler, som ydermere findes i Fiat-udgaven Ulysse, kører fremragende - også

under ekstreme forhold.



Selv en tur over Storebæltsbroen i blæsevejr klarer den godt.



Man sidder vanen tro

højt i en MPV og har godt udsyn - bortset fra skråt forfra - p.g.a. de meget brede A-stolper.



Lygtevaskere og tågelygter

er standard.



Gitteret bag førersædet betyder dog begrænset mulighed for folk over 1,80 meter til at få

tilstrækkelig hældning på ryglænet. Man må sidde mere lodret.



Dog er både rat og sæde

højdejusterbart. Der er varme i sæderne. Topmodeller har også læderrat.



Ellers er der alt i elstyring

og centrallås, og radioen styres fra rattet.

Kræver tilvænning

En kopholder kan svinges ud - og der er

også lighter. Den kan tages ud og placeres i en holder ved siden af kopholderen, hvis man skal have strøm til mobiltelefonen.



Det

kræver gevaldig tilvænning, at instrumentgruppen er placeret midt på instrumentbrættet.



Man er nødt

til at fjerne øjnene fra vejbanen for at se, hvor hurtigt man kører. Eneste positive detalje i den forbindelse er, at

man har fået mere aflæggeplads i rum på instrumentbrættet.



Dertil kommer plads til flasker i dørene

og i en stor box nederst på instrumentbrættet - som også kan bestilles som kølebox.



Under passagersædet

er der en aflæggeskuffe - og selve handskerummet kan låses.



Bilerne er letkørte med det letgående panelgear.

På vejen er man glad for bilens antispinsystem, og i 2,2 HDI får man tilmed ESP-stabilitetssystem. 215/65-15 Primacy-dækkene

fra Michelin har en god vedhæftning.

Klimaanlæg

Klimaanlæg er standard på begge udgaver, men dog

fuldautomatisk med selvstændig temperaturindstilling til fører og passager på Prestige/ST - her får man også

bakspejl med automatisk nedblænding, el-indfoldelige sidespejle, regnsensor samt mere komfortable sæder med velourbetræk. Dertil

et ekstra bakspejl til at holde øje med godset bagi (og til børn i hvidepladeudgaven).



Hovedparten af de nye biler

skal sælges med 30 pct. afgift som varevogne.



Og man får faktisk et 3-kubikmeter stort rum - med skydedøre

i siderne. Som altså også fås el-drevne.



Smart, når man har favnen fuld af pakker.



Der er tillige

to fastgørelseskroge i vognbunden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen