Berlingske Business

Renault ruller bilen frem til stærkt 2015

AUTOSHOW-BRUSSELS/
The logo of Renault is displayed from the ceiling of an exhibition hall during the Brussels International Auto Show January 22, 2015. The car show runs on Jan. 16-26. Picture taken January 22, 2015. REUTERS/Yves Herman (BELGIUM - Tags: TRANSPORT BUSINESS) Foto:

Den franske bilproducent Renault formåede at overraske positivt med sit regnskab for 2014 og i 2015 venter franskmændene at gøre det endnu bedre og løfter forventninger til 2015. Den udmelding blev mødt af ellevilde investorer.

Renault formåede i de sidste tre måneder af 2014 at hente en driftsindtjening på knap 12 mia. kr., hvilket var en fremgang på 2,8 mia. kr. i forhold til 2013.

Driftsresultatet var samtidig 1,2 mia. mere end de aktieanalytikere, der følger selskabet i tykt og tyndt, havde ventet på forhånd ifølge

Derimod steg omsætningen ikke helt så meget, som analytikerne havde sat næsen op efter. Renaults toplinje lød i 2014 på 305,7 mia. kr. - 1,2 mia. højere end i 2013, men 1,4 mia. kr. mindre end forventningerne blandt analytikerne.

Men det bekymrer tilsyneladende ikke investorerne, for Renault venter i 2015 fremgang i både omsætningen og på driften.

Det er blevet belønnet på børsen i Paris, hvor Renault-aktien 11,5 pct. til 77,19 euro. Det har samtidig Renault-aktien til tops i det paneuropæiske Stoxx 600-indeks, der af uransagelige årsager består af 601 selskaber fordelt på 18 lande i Europa.

Regnskabet kommer desuden indirekte den franske stat tilgode, da François Hollande og co. ejer 15,01 pct. i det franske selskab og dermed kan se frem til at modtage et udbytte på 1,9 euro. pr. aktie svarende til 14,14 kr.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen