Berlingske Business
17:42

Renault-Nissan: Topchefen der klonede sig selv

20BUSCarlos-Ghosn-160602.jpg
Carlos Ghosn, topchef i Renault og Nissan, introducerer Nissans model Infiniti Q60 på det nordamerikanske marked på det internationale bilshow i Detroit 11. januar i år. Foto: Gary Cameron/Reuters

Carlos Ghosn har i over ti år bestredet det næsten overmenneskelige dobbeltjob som chef for både Nissan og Renault. Kan nogen efterfølge bilbranchens superhelt?

Det er et af den slags scenarier, som kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på enhver bildirektør:

På tre dage fik franske Renault kappet over tre milliarder euro af aktieværdien, da det i sidste uge kom frem, at myndighederne havde ransaget bilproducenten for at tjekke udstødningsteknik. Og tirsdag fulgte så meldingen om, at over 15.000 biler trækkes tilbage.

FILES-FRANCE-AUTOMOBILE-BUSINESS-EARNINGS-RENAULT

Står Renault nu for tur i »Dieselgate« efter tyske Volkswagen? Foreløbig tyder intet på snyd i VW-stil for at omgå de officielle test af dieselbilers udstødning. Men meget står på spil for Renault, der i 2015 havde rekordsalg med 2,8 mio. biler globalt.

Efter en nylig magtkamp i den alliance, der samler Renault og japanske Nissan, står meget også på spil for topchefen Carlos Ghosn. Han er tilskrevet superhelt-agtige egenskaber for at lede alliancen og begge de to bilproducenter.

Dobbeltrollen har han haft i over ti år, og da Ghosn nærmer sig de 62, dukker diskussionen om afløsere jævnligt op. Officielt er der ingen kronprinser, og af og til antydes det, at Ghosn jager dem væk. Selv siger han, at dobbeltjobbet til den tid bør splittes op igen, og at de to bestyrelser allerede har hver deres kuvert med to-tre navne i.

BELGIUM BRUSSELS MOTOR SHOW

Samtidig spørger investorer og analytikere, om allianceparterne ikke omsider bør beslutte, om de vil vies i en fuldblods fusion – med én topchef i en forenklet struktur – eller i virkeligheden bør skilles.

»Min plan er at lede Alliancen, så længe jeg har mine aktionærers tillid,« fastslog Carlos Ghosn i december. Her afviste han dog ikke længere en fusion som hidtil.

Munk og Machiavelli

Nogle vil mene – som bladet Forbes – at alliancen er så indviklet, at den giver Carlos Ghosn en Machiavelli-lignende indflydelse.

I Japan tilbedes han stadig for sin redning af Nissan og hans mod til at bryde traditioner, noget man ikke ventede en udenlandsk leder i Japan kunne slippe heldigt fra.

Det indebar hårde omstruktureringer og effektiviseringer, som Ghosn i 1990erne allerede havde gjort sig bemærket med i Renault. Tilnavne som »le Cost Killer«, »Mr Fix It« og »Keiretsu Killer« fulgte.

At kalde brasiliensk-libaneseren »hårdtarbejdende« er en underdrivelse. Han hævder at »leve som en munk«, er fraskilt, og begrebet »fritid« synes ikke at eksistere i Ghosns verden – til andet end at se lidt fodbold i ny og næ.

01busNew_Peugeot_308_SW_sty.jpg

Til dobbeltjobbet hører også kronisk jetlag fra at pendle mellem de to faste baser i Tokyo og Paris og 68 andre lande, hvor alliancen har fabrikker, Dertil kommer endnu et topjob som formand for den russiske alliancepartner, Lada-producenten AvtoVAZ.

Samlet menes Ghosn – der taler fire sprog flydende – at flyve omkring 300.000 mil om året.

»Det er den pris, du må betale,« udtalte han for nylig op til bilmessen i Detroit. »Og derfor siger jeg: Jeg vil ikke anbefale, at én person styrer to virksomheder.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen