Berlingske Business

Rejsekortet ser potentiale i kontantløst samfund

rejsekort
Bjørn Wahlsten, administrende direktør for Rejsekort, ser et stort potentiale i det kontantløse samfund. Foto:

De 1,6 mio. daglige brugere af Rejsekort gør, at rejsekortet har potentiale til at komme ind på betalingsmarkedet.

Når Fynbus bliver tilsluttet i efteråret 2016, så forventes antallet af rejsekort at stige til 2 mio. I Hongkong blev et rejsekort lanceret i 1997, og i dag er der over 28 mio. kort, som kan bruges både til handel online eller på byens restauranter. I Hongkong kommer kortet også som et simkort til smartphones til kontaktløs betaling.

Det skriver Dagbladet Børsen.

MASTERCARD-RESULTS/

- 2 mio. daglige brugere er interessant i sig selv, og vi har løbende en dialog om, hvordan vi kan udnytte potentialet. (...) En eventuel videreudvikling, som de har gjort med rejsekortet i Hongkong, vil kræve en anden tilladelse, nogle nye kompetencer og en mere omfattende kontrol, siger Bjørn Wahlsten, administrende direktør for Rejsekort.

Dankort

I dag er der 94 mia. kr. i kontanter i omløb i Danmark, hvoraf halvdelen antages at være en del af den sorte økonomi. Jonas Hedman, lektor og ekspert i betalingsteknologi ved CBS, mener at det kontantløse samfund er nært forestående. Ifølge ham vil et kontantløst samfund have bedre produktivitet, mindre kriminalitet og derved lavere forsikringspræmier. Desuden vil forbruget og dermed skatteindtægterne øges. Hos Danmarks Nationalbank er der dog ingen planer om udelukkende digital valuta.

Mobilepay

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen